Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Járműtechnika

Airbus: Rekord megrendelés

Véglegesítette 430 darab Airbus A320-as típuscsaládba tartozó megrendelését a Wizz Air szakmai befektetője, az amerikai Indigo Partners – közölte az Airbus.

Az Indigo Partners még a novemberi Dubaji Légi Szalonon jelentette be, hogy szándéknyilatkozatot írt alá a toulouse-i gyártóval 430 gép vételéről, most ezt konvertálták át kötelező érvényű megrendelésre. A magyar hátterű Wizz Air diszkont légitársaság ebből 146 gépet kap, közülük 72 darab A320neo, 74 pedig A321neo típus lesz, az első gépek 2022-től érkeznek. Az üzlettel a Wizz Air rendelésállománya 282 repülőgépre nőtt, ezzel a magyar vezetésű Wizz Air lett az Airbus legnagyobb A321neo megrendelője, többet kért a típusból, mint a nagy lízingcégek. Az amerikai befektető a Wizz Air mellett az amerikai Frontier-ban, a mexikói Volarisban és a chilei JetSMART-ban is részesedéssel bír, a többi gép ezek között a légitársaságok között oszlik meg, de a legtöbbet a Wizz Air kapja.

Az Airbus számára rendkívül fontos az Indigo Partners megrendelése, mivel az európai gyártó történelmében ez a legnagyobb, egyben leadott megrendelés. A toulouse-iak az év során az előző évihez képest rossz teljesítményt nyújtottak a géprendelések terén: november végéig 388 gépre írtak alá szerződést, míg a Boeing 766 gépet értékesített. De csak decemberben az Airbus eddig 705 gépre szerződött, így van még esélye arra, hogy megelőzze a seattle-i versenytársát. A már bejelentett rendelések alapján az Airbus az új, gazdaságosabban üzemelő hajtóművekkel felszerelt neo típusokból eddig 5800-at adott el, míg a Boeing a szintén felújított 737 MAX-okból 4 ezerre talált vevőt. 

Leáll az A380-as gyártása?

Az Airbusnál állítólag már dolgoznak az alig tíz éve forgalomba állt A380-as óriástípus gyártásának leállításáról szóló forgatókönyveken a Reuters információi szerint. Az Emirates és az Airbus vezetői novemberben egyeztettek, a 100. Emirates A380-as átadásán, látszólag még teljes egyetértésben. Ugyanakkor a hírügynökség három különböző forrásból származó értesülései szerint az európai repülőgépgyártó leállíthatja az A380-as gyártását, amennyiben nem sikerül megállapodásra jutniuk az Emiratesszel egy nagyobb volumenű megrendelésről. Mint ismert az arab légitársaság az előzetes várakozások ellenére mégsem írta alá az Airbus által várva várt közel negyvendarabos, 16 milliárd dollár értékű megrendelést a Dubai Airshown. A Reuters forrásai azt állítják, hogy az Airbus szakemberei már forgatókönyvekkel készülnek arra az esetre, ha a gyártó ezután sem tud megállapodni az Emiratesszel a megrendelésről. A tárgyalások a felek között állítólag továbbra is folyamatban vannak, de egyelőre nincs arra utaló információ, hogy a közeljövőben megszületik a megállapodás. Egy nagyobb volumenű Emirates-megrendelés nélkül az A380-as gyártósor nem fenntartható, legalább 30 darabra szóló új megrendelésre lenne szüksége az Airbusnak a gyártás fenntartásához. A legnagyobb A380-as üzemeltető újabb nagyobb volumenű rendelése hiányában más légitársaságok sem rendelnek újabb példányokat a típusból, annak ellenére, hogy a Singapore Airlines egy óriási fedélzet-modernizálási programot jelentett be és a British Airways is érdeklődését fejezte ki újabb példányok forgalomba állítása iránt.

forrás: MTI, autopro.hu

 

Hirdetés

További cikkek a témában