Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Egyéb

Magyar Formula csapat Hockenheimben

Lezajlott csapatunk idei, 2019-es versenyszezonjának második megmérettetése –tudtuk meg Gudra Gábrieltől, a Széchenyi Egyetem Arrabona Racing Team képviselőjétől. Egyben ez a világ legrangosabb versenye is, a Formula Student Germany.

A világ 35 országából, 118 versenycsapat, összesen 3500 hallgatója érkezett meg augusztus 6-án a méltán híres Hockenheimring Formula 1-es versenypálya mellett fekvő kempingébe, hogy a versenypályán másnap kezdődő nemzetközi mérnökversenyen összemérhessék tudásukat – köztük csapatunk is. Kategóriánkban 60 csapat szerepelt összesen.

Az első nap a Pit-be történő bepakolással és az ott lévő szerszámok, felszerelések és egyéb dolgok elrendezésével telt.

Második napunk a Scrutineering-el telt el, mely a gépátvételt jelenti, minden verseny elején. Ez több részből áll, első körben a Mechanical Inspection van, amely a versenyautó teljes átvizsgálását jelenti, illetve a szabályoknak való megfelelését is ilyenkor ellenőrzik le. Hamar túljutottunk az átvizsgáláson, majd a Tilt teszt következett. Itt a versenyautót egy dönthető padra állítják, és először 45 majd 60 fokban megdöntik, így vizsgálva, hogy folyik-e bármi az autóból, illetve, hogy kibírja-e az ilyen jellegű terhelést az autó. Ezt követte a Noise teszt, itt az autó alapjárati, illetve emelt fordulaton kibocsátott hangnyomását mérik, 103 és 110 decibeles határértékekkel, ezt is elsőre, sikeresen teljesítettük. Mindezek után a Brake teszt következett, ahol az autó kerekeit blokkolva kell megállnunk, ennek sikeres teljesítése után az autónk hivatalosan is megfelelt a követelményeknek, és részt vehetett a későbbi napok dinamikus versenyszámain.

A harmadik napon zajlottak le a statikus versenyszámok. Első volt az Engineering Design Event, ahol az autó tervezési és fejlesztési döntéseit kellett részlegenként előadnunk és megindokolnunk a gyártási folyamatokat bemutatása mellett, az általános mérnöki tudásunkat versenybe állítva ezzel. Egyből ezután következett a Cost and Manufacturing, ahol az autó elkészítésének teljes költségvetés bemutatása zajlott. Délután jött a Business Plan Presentation, ahol egy – a csapat által felépített – fiktív üzleti tervet kellett 10 percben prezentálnunk, egy vállalkozás megalapításának, költségvetés felépítésének, illetve egy termék bevezetésének teljes marketing, pénzügyi és logisztikai hátterének átfogó bemutatásával. Csapatunk rengeteget készült a statikus versenyszámokra, a gyakorlás is korábban el lett kezdve rá, de sajnos az elképesztő mennyiségű belefektetett energia ellenére sem sikerültek úgy ezek a versenyszámok, ahogy mi szerettük volna, mindhárom esetben a a belsőégésű mezőny közepén sikerült végeznünk.

A negyedik nap elkezdődtek a dinamikus versenyszámok, így menet közben is láthattuk már az autót teljesíteni. Délelőtt a Skidpad került megrendezésre, a nyolcas alakú pályán minden irányban a második kör számít, és ennek a két körnek az átlaga a végleges idő. Első pilótánk legjobb ideje 5.71 mp volt, második pilótánk 5.49 mp-et ért el. Délután sor került a Acceleration (gyorsulás) versenyszámra, ahol egy 75 méter hosszú egyenesen kell a lehető leggyorsabban végigmenni. Az eső gyors közeledtével sietősen letudtuk egymás után a gyorsulásokat mindkét pilótánkkal, 4.91 mp volt a legjobb időnk, 109 km/h-s átlépő sebességgel. Alapvetően elégedettek voltunk a nap végén az elért eredményekkel, az estét a másnapra való készüléssel töltöttük.

Az ötödik nap volt az Autocross amely egy Formula 1-es hétvége időmérő edzéséhez hasonlítható leginkább. Egy nagyjából 1,2 kilométer hosszú, sikánokkal és technikás kanyarokkal teletűzdelt pályán kellett teljesítenie két pilótánknak 2-2 kört. Maga az Autocross délután zajlott, előtte viszont akadt egy kisebb elektronikai problémánk, melyet kiváló csapatmunkával, gyorsan meg tudtunk oldani. Mindkét pilótánk kiváló teljesítményt nyújtott, viszont sajnos a gumimelegítéssel és futómű beállítással adódtak problémáink, így nem sikerült az általunk kitűzött célt elérni. A legjobb időnk vitt bójákkal együtt 81.01 mp volt, mely alapján a másnapi verseny fordított rajtrácsán – jobb idővel kvalifikáló autók kezdenek később – a délutáni indulók közé tudtunk bekerülni.

Az utolsó és egyben legfontosabb nap volt a hatodik a 2019-es Formula Student Germany-n, amikoris az Endurance versenyszám került megrendezésre. Ez az embert és gépet egyaránt próbára tévő futam egy kétszer 11 km-es táv teljesítéséről szól, féltávon egy pilótacsere beiktatásával. Első etapunk jól zajlott, körről körre sikerült faragni az időn, első pilótánk konstans jó köröket hozott. A pilótacsere is zökkenőmentesen sikerült, azonban második pilótánk második körének a felénél a sebességváltó és egy szenzor kábele szakadás végett felmondta a szolgálatot, így kiestünk a versenyről.

Az endurance napján történtek nehéz pillanatok voltak a csapat számára, főleg egy ilyen szezonkezdés után, de mindezek ellenére sok szép emléket szereztünk, illetve ami még fontosabb, rengeteg tapasztalattal gazdagodtunk. Utolsó versenyünk még hátra van, ahol az itt összegyűjtött tapasztalatokkal gazdagodva és a felszínre került hibákat kijavítva minden eddiginél nagyobb elszántsággal és szervezettséggel küzdünk majd, hogy szezonunk méltó záró akkordjaként egy sikeres versenyt teljesíthessünk.

A Formula Student Czech Republic fejleményeivel hamarosan jelentkezünk.

www.arrabonaracing.hu

Hirdetés

További cikkek a témában