Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Gépipar

Fejlesztés és gyártás- A KÜHNE 164 éves története

Buszgyártás – Hazánkban szinte egyedülállóan gazdag a mosonmagyaróvári KÜHNE Mezőgazdasági Gépgyár Zrt. története. A több mint 160 éves múltra visszatekintő cég minden korban megtalálta az aktuális piacokat, hogy saját fejlesztői és gyártói bázisával a mezőgazdaság gépesítése valamint a járműipar szolgálatába álljon.

A Kravtex-Kühne Csoport Magyarország meghatározó hazai tulajdonú járműipari vállalata, a Credobus márka alapítója. A cégcsoport Mosonmagyaróváron és Győrben az ország legnagyobb kapacitású és legmodernebb buszgyárát hozta létre, amely a hazai közszolgáltatók elsőszámú járműgyártó partnere. A Credobus modellek több szegmensben is piacvezetők és egész Magyarországon elterjedtek: a Volán valamennyi járműfenntartási üzeménél megtalálhatók, és több nagyvárosban is a járműflotta gerincét képezik. 2020-ban már 2200 Credobus üzemel országszerte, a vidéki közforgalmú autóbuszparkban pedig minden harmadik busz Credobus. A hagyományosan mezőgépgyártó KÜHNE, mára a Kravtex csoport tagjaként az egyik legnagyobb hazai buszgyártóvá nőtte ki magát, például a Volánnál minden harmadik busz a cég által fejlesztett és gyártott Credobus.

A Credobus különlegessége – jegyzi meg Süli Csaba vezérigazgató- hogy nem hagyományos önjáró alvázas kialakítású, hanem önhordó vázas, ami jelentős súlycsökkentést és ennek következtében magas üzemanyag megtakarítást tesz lehetővé. A 12 méteres buszok 1500 kg-mal könnyebbek, a csuklósok buszok pedig 3000 kg-mal könnyebbek, mint a versenytársaké. A mai Credobus család húsz éves fejlesztés eredménye, amire büszkék lehetünk. Mi autóbuszgyártók vagyunk, míg mások jellemzően karosszálnak a hazai cégek közül.

A Credobus

A Credobus a magyar Kravtex-Kühne Csoport márkája. Mosonmagyaróváron és Győrben 1999 óta gyártják Magyarország legnépszerűbb autóbusz termékcsaládját. A Credobusok alapértéke az ultrakönnyű konstrukció, amely a megbízható hatékonyság előnyét nyújtja az üzemeltetőknek, a hazai gyártás pedig hozzájárul a magyar gazdaság teljesítményéhez.

Süli úr így folytatja – Gyárunkban a termelés két részből áll. Az egyik a fejlesztés és a prototípus gyártás (ami két példányt jelent), valamint a szériagyártást. Ha elhatározzuk egy típus széria gyártását, akkor nagy mennyiségben, jó minőségben kell folyamatosan előállítanunk azt. Üzemrendszerű gyártásban működünk. Van egy vasöntödénk, acél és alumínium öntésre. Van egy hideg-meleg sajtolónk, valamint forgácsoló üzemünk. Alkatrészgyártó üzemünkben lézervágók, lemezmegmunkálók, élhajlítók vannak, lemezt és zártszelvényeket is megmunkálunk. Van egy mezőgazdasági gép szerelő és festő üzemünk, valamint két autóbuszgyártó és festő üzemünk. Oktatóhely is vagyunk, 20-30 tanuló oktatásában veszünk részt. Sajnos a fiatalok nagy része nem a tanult szakmájában képzeli el a jövőjét, ezért évente csak néhány, nálunk tanuló marad Kühnés.

Elmondhatjuk azt is, hogy az elmúlt hónapokban nem álltunk le és nagyon odafigyelünk arra, hogy ne kerüljön be a korona vírus a gyárunkba. A higiéniai előírásokat betartjuk és lehetőleg idegeneket nem engedünk be.

Ahhoz, hogy a jelenlegi gyártásunkat prezentálni tudjuk, állandó fejlesztésre van szükség. Jelenleg több, mint 300 darab autóbuszt gyártunk évente. Ehhez nagyon komoly termékfejlesztés és gyártástechnológiai fejlesztés kellett. A gépipari kiállításokat rendszeresen látogatjuk, egyik ilyen alkalommal találkoztunk a Ge-Co Kft-vel. A busz gyártás komoly fejlesztéseket és pontos, minőségi alkatrész előállítást követel. Igyekszünk a lehető legtöbb szerkezeti elemet magunk előállítani, ezért ma már összesen 10 darab DOOSAN CNC esztergával és megmunkáló központtal rendelkezünk a Credobus gyártócsarnokaiban.

Itt különféle részegységek megmunkálását végezzük busztípusaink számára. Rendkívül elégedettek vagyunk a Doosan gépekkel, amelyeket a Ge-Co Kft.-vel évek óta fennálló együttműködés eredményeként szereztünk be és telepítettünk. A minőségi gyártáshoz elengedhetetlen, hogy gyártó gépeink minél kevesebb ideig álljanak, az alkatrész utánpótlásban, az esetleges szervizelésben is mindig számíthatunk a Ge-Co Kft. szakembereire. A javítást, a szervizt jó szakemberekkel végzik, és megfelelő időben kapjuk a szolgáltatást. –teszi hozzá Süli Csaba vezérigazgató.

A Ge-Co kapcsolat

Varga Zsolt, a Ge-Co Kft. értékesítési munkatársa elmondta, hogy – mivel a Kühne nagyon elégedett volt a termékekkel, valamint az értékesítési és szerviz kiszolgálással is – az első két gépet követően a későbbiekben is hűséges vevőjük maradt és folyamatosan az egyre komplexebb megmunkálási képességekkel rendelkező modellek irányába mozdult el a további kapacitás bővítés során. Akárcsak a többi ügyfelük esetében, a gépkezelők az általános kezelési oktatáson felül folyamatos személyes konzultációkra és 24 órás hotline támogatásra számíthatnak a Ge-Co Kft.-től.

A KÜHNE-nél a legkedveltebb DOOSAN termékek a nagy teljesítményű PUMA esztergák, amelyek a kiemelkedő forgácsolási teljesítményt, nagy megmunkálási pontosságot és magas fokú folyamatbiztonságot nyújtanak. A PUMA gépcsalád hajtott szerszámos, Y-tengelyes és ellenorsós modellváltozatokkal is rendelkezik, amelyeket több méretben is gyártanak. A DOOSAN PUMA vízszintes eszterga központjai ideálisak nagy pontosságú forgácsolásra, kiváló tulajdonságaik elsősorban az autóipari alkatrészgyártás és az általános gépgyártás területén tudnak igazán érvényesülni.

A DOOSAN nagy teljesítményű MYNX függőleges megmunkáló központ gépcsaládját nagy forgácsleválasztással járó megmunkálási feladatokhoz és nehezen forgácsolható anyagok megmunkálásához tervezték.

A KÜHNE története

1856-ban Wilhelm Henrik Pabst az akkor még külön településként lévő Magyar-Óvári Császári és Királyi Gazdasági Felsőbb Tanintézet igazgatója vejével, Krauss Frigyessel növendékei számára létrehozott egy kiállítóhelyet, ahol népszerűsítette a különböző, bel- és külföldi mezőgazdasági gépeket. A Helytartótanács 1857-ben kiadott gyárnoki engedélyével létrehozott manufakturális kisüzemben 25 fő munkás foglalkozott mezőgazdasági gépek és eszközök (ekék, boronák, kapálógépek és kukoricamorzsolók) előállításával. 1862-ben érkezett a 23 éves Kühne Ede a Pabst-Krauss féle mosoni műhelybe, hogy elméleti és gyakorlati ismereteket szerezzen mezőgazdasági gépek tervezése terén. 1863-ban Kühne Ede – gyár művezetője – és Ludwig Róbert – würtembergi gazda – megvásárolták a Pabst-Krauss műveket. Az 1865-ben kiadott képes prospektusban már szerepelt a háromsoros vetőeke, a négysoros mosoni dobvetőgép, különböző sorvetőgépek, és saját rendszerű kanalas vetőgép. A hazai viszonyokat ekkor még kívülről szemlélő ifjú felismerte, hogy a magyar mezőgazdasági gépgyártás csak akkor lehet a külfölddel versenyképes, ha egy-egy géptípus tömeges előállítására rendezkedik be.1893-ban a 26.000 négyzetméter alapterületű telep 330 munkást és 18 hivatalnokot foglalkoztatott. A századforduló éveiben viszont a gyár kiterjedése már meghaladta a 40.000 négyzetmétert. Ebből 12.000 négyzetméteren műhelyek és raktárhelyiségek voltak. Tovább bővült a cég bel- és külföldi képviseleteinek száma. Az 1930-as években a termékszortiment tovább bővült baromfikeltetővel, kerékpár- és öntvénygyártással, valamint a mannheimi Strebel céggel való kooperációs radiátor- és kazángyártással.

A gyár végleges államosítása 1948. április 2-án történt meg, ekkor került a Nehézipari Központ irányítása alá. A KÜHNE Mezőgazdasági Gépgyár 1978. január 1-jétől a Rába Magyar Vagon- és Gépgyárhoz került. A profiltisztítást követően különféle licencek felhasználásával nagyteljesítményű, korszerű ekéket, tárcsákat, kukorica- és gabonavető gépeket fejlesztettek ki. A baromfitartás berendezéseit gyártották tovább nagy sorozatban. A 12 esztendeig tartó együttműködést követően a gyár 1990. január 1-jétől ismét önállóvá vált és KÜHNE Mezőgazdasági Gépgyár néven szerepelt a hazai gépipari vállalatok sorában.  1997-ben a gyár magyar tulajdonú magánkézbe került. A tulajdonos által bevezetett stratégia – folyamatos innováció, kifogástalan minőség, vevőorientált értékesítés – Magyarország tradicionális gépgyárát és termékeit ismételten a mezőgazdasági szakemberek figyelmének középpontjába állította. 1999-ben vásárolt dokumentáció alapján a 9,5 m-es autóbuszok önhordó karosszériájú vázainak gyártása kezdődött, melyeknek készre szerelését a cégcsoporton belüli a Kravtex Kft végezte.

Az elmúlt több, mint 20 év alatt a cégcsoport kifejlesztette a CREDOBUS ECONELL, INOVELL, és CITADELL típuscsaládokat, amelyeket szinte állandó jelleggel fejleszt.

A termékfejlesztés mellett a gyártástechnológia modernizálása, a lehető legkorszerűbb technológia üzembe állítása is kiemelten fontos szempont, mert a kezdeti néhány darabos gyártástól napjainkban évi több mint 300 CREDOBUS kerül ki a két telephelyről, és ennek a kapacitásnak növelésére is képes lenne a Kravtex-Kühne Cégcsoport.

További információk: www.kuhne.hu, www.geco.hu

Szöveg: Mészáros Zsolt

További cikkek a témában