Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Automatizálás

Szoftver segítségével optimalizálhatók a szerszámkészletek és a profitok

A gyártók fő célja a termelékenység, ami közvetlen hatással van az erőforrásokra, működési hatékonyságra és eredményre.

Ennek ellenére az elpazarolt idő egyik fő okát továbbra sem kezelik komolyan: ez a rossz készletgazdálkodás. A gyártók számára alapvetően fontos, hogy a megfelelő szerszám a megfelelő időben rendelkezésre álljon. Francis Richt, a Sandvik Coromant Digitális Megmunkálás üzletágának nemzetközi vezetője beszélt arról, hogy a gyártók hogyan fejleszthetik készleteiket és növelhetik profitjukat szakértő szerszámozási szoftver segítségével.

Egy szokványos műhelyben a gépkezelők a munkaidő 20%-át szerszámok keresésével tölthetik, és a feladatok 15%-át ütemezik át vagy halasztják el azért, mert nem találják a megfelelő szerszámokat. Ezek a Sandvik Coromant ügyfelei körében végzett felmérés eredményei, melyek jól mutatják, hogy mennyi időveszteséget okoz a gyártók számára a rossz készletkezelés. A nem megfelelő készletgazdálkodás miatt egyre több a nagy értékű készlet, sok készleten lévő termék válik elavulttá, míg mások nem elérhetővé – azaz a készlet kimerül akkor, amikor a leginkább szükség lenne egy adott szerszámra. További következmények például, hogy nehéz mérni a szerszámteljesítményt, illetve a készletkezelés és a megrendelések feldolgozása nagyobb költséggel jár.

A gyártás egy olyan ágazat, ahol az időtényező különösen fontos – ezért a szereplők nem engedhetik meg maguknak, hogy sok időt pazaroljanak a szerszámok és pótalkatrészek keresésére. De hol rontják el a gyártók a készletkezelést? Az egyik probléma, hogy a szerszámkezelő és -kiadó rendszerek sok vállalatnál továbbra is külön-külön működnek. Továbbá a vállalatok emberekkel végeztetik a szerszámszekrények ellenőrzését és feltöltését. Sok gyártó nem szívesen vág bele a digitalizációba, mivel nem tudják, hogyan illesszék be az Ipar 4.0 megoldásait a meglévő folyamatokba – mint például vállalati erőforrás-tervezés (ERP), felügyeleti szabályozás és adatgyűjtés (SCADA), gyártási végrehajtási rendszerek (MES) –, valamint hogyan vonják be ebbe a gyártórészleg dolgozóit.

A Sandvik Coromant célja, hogy a következő öt évben mindez megváltozzon – de mégis hogyan? Segítséget nyújtva az ügyfeleknek a készletgazdálkodás szoftver segítségével történő automatizálásához. Így megoldhatják a rossz készletkezelésből adódó problémákat, hátrahagyva a digitális rendszerekkel szembeni ellenérzéseiket, ami az eredményt is növeli.

Rövidebb gyártási idők

A Digitális gyárak 2020-ban: a gyártás jövőjének alakulása című, tavaly kiadott jelentésében a Pricewaterhouse Coopers (PwC) megfogalmazta, hogy „a digitalizáció hatása akkor érvényesül igazán, ha a vállalatok valós időben csatlakoznak a főbb beszállítóikhoz és ügyfeleikhez”. Ez konkrétan az Ipar 4.0 eszközeivel történik: például érzékelőket alkalmaznak a gyártó- és szerelősorokon, amelyek valós időben rögzítik az adatokat a hatékonyabb elemzés és döntéshozatal érdekében. Az ellátásilánc-menedzsmenthez hasonlóan a hatékonyabb adatgyűjtés a készletkezelésnél is alkalmazható.

Ez azonban nehéz feladat, mivel a készletgazdálkodásnak több összetevője van: ilyen például a készletmennyiségek figyelése, vagy az, hogy tudjuk, mikor esedékes új szerszámok beszerzése a folyamatos termelés érdekében. A PwC jelentésében szereplő egyik példa a Fujitsu németországi (augsburgi) gyára, ahol automatizált módon követik a készleten lévő termékeket az optimális készletmennyiségek biztosítása és a készlethiány elkerülése érdekében. A jelentésből az is kiderül, hogy a létesítményben van egy „köztes tárolóegység (ún. áruház), valamint az MES rendszer részét képezik az önjáró elektromos járművek, amelyek biztosítják az alkatrészek „just in sequence” kiadását”.

Ebben az esetben a digitalizált készletmenedzsment nem csak időt takarít meg a vállalatnak, hanem a gyártási időt is lerövidíti. A jobb készletgazdálkodás nem csak az olyan nemzetközi multik számára elérhető, mint a Fujitsu. Szoftver segítségével a kis és közepes gyártók is automatizálhatják saját összetett készletkezelési folyamataikat.

Hozzáadott érték a folyamatok szintjén

Számos ingyenes kiadási logisztikai módszer létezik, de a legtöbb sajnos nem ad tényleges értéket a folyamatokhoz. A Sandvik Coromant CoroPlus® Tool Supply megoldását azonban úgy állították össze, hogy hozzáadott értékkel járjon: hatékonyabb és fenntarthatóbb automatizálás megfelelő adatok és információk segítségével.

A CoroPlus® Tool Supply egyszerre hardveres (szerszámtárolási) és szoftveres megoldás. Az ügyfél egy erre a célra szolgáló adagolószekrényt kap, amelynek fiókrendszerét erőteljes szoftveres platform támogatja. Mindez számítógép vagy tablet segítségével használható. Az automatizálást végző szoftver révén a gyártóknak nem kell mindent manuálisan elvégezniük, és elkerülhetik az eleve szűkös idő pazarlásával járó költségeket. A CoroPlus® Tool Supply emellett kiválóan kezeli a készletgazdálkodás különböző összetevőit, úgymint a készletmennyiségek figyelése vagy a szerszámbeszerzés automatizálása.

A CoroPlus® Tool Supply szoftver egyik fő újdonsága az automatizált szerszámbeszerzési funkció. Ennek használatával a szerszámszekrény tartalmát manuálisan kezelő dolgozó a CoroPlus® Tool Supply segítségével automatikusan rendelhet szerszámokat a készlet feltöltéséhez. A szoftver segítségével a gyártórészlegen dolgozók szerszámokat kérhetnek ki és küldhetnek vissza, valamint könnyebb a készletek feltöltése és karbantartása is – mindez valós időben.

Röviden, az ember és a szoftver gördülékenyen dolgozhat együtt. De hogyan segíthet a szoftver eloszlatni a gyártók digitális megoldásokkal szembeni ellenérzéseit?

Hatékonyabb döntések

A CoroPlus® Tool Supply másik előnye a szereptől függő felhasználói felület (RBUI). Az RBUI friss trend az ERP szoftverek terén. Segítségével azok a dolgozók, akik sok ismétlődő feladatot végeznek, könnyebben hozzáférhetnek a gyakran használt alkalmazásokhoz. Ez pedig nagyon fontos ahhoz, hogy meggyőzzük a gyártórészlegen dolgozókat. A CoroPlus® Tool Supply platformon elérhetők a CoroPlus forgácsolószerszámok adatai. Több szállító termékeit tartalmazó adatbázisokhoz csatlakozva importálhatók a megfelelő szerszámadatok, mint például ISO paraméterek, anyagjegyzékek, pótalkatrészek. A CoroPlus Tool Supply szoftver mellett a Sandvik Coromant a szerszámok tárolására szolgáló szekrényeket is kínál.

Úgy gondoljuk, hogy az ilyen szintű automatizáció mindenképpen megvalósul a következő években. De a gyártók már ma is használhatnak szoftvert fő céljuk, a termelékenység megvalósítása érdekében.

Hirdetés

További cikkek a témában