Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Oktatás

Gyakorlati oktatás = Használható tudás

“Mondd el és elfelejtem; mutasd meg és megjegyzem; engedd, hogy csináljam és megértem.” 

mondta a híres filozófus, Konfuciusz több mint 2000 éve. Az örök érvényű igazság a képzések bármelyik területén megállja a helyét, hiszen az elméleti tudás hasznos ugyan, de a gyakorlatba való átültetés nélkül nehezen megfogható és alkalmazható. A FANUC-nál már a kezdetektől követik ezt a filozófiát, mindig is az volt a cél, hogy gyakorlati oktatás során, a gyártósoron is használható tudást adjanak át a résztvevőknek. 

Gyártó cégek részére tartott gyakorlati oktatáshoz elengedhetetlen a magas technikai felszereltség. Nálatok hogyan fejlődött az oktatóeszközök technikai szintje? 

2008-ban 1 db FANUC LR Mate típusú ipari robottal szerelt oktatócellánk volt. – kezdi Mihalik Zsolt, a FANUC Hungary Kft. After Sales csoportvezetője. Ügyfeleink igényeit szem előtt tartva folyamatosan fejlesztettük a képzési portfoliót és eszközparkot, így az évek alatt az 1 robotból 8 lett, oktatási célokra beüzemeltünk egy ívhegesztő robotot 2 tengelyes FANUC pozícionálóval és lineárpályával, új CNC oktató szimulátorokkal bővültünk, és 2018-tól új telephelyünkön már 3 oktatóterem áll rendelkezésre. Haladó szintű oktatásainkhoz speciális eszközöket telepítettünk, például FANUC iRVision kamerarendszereket, illetve olyan egyedi eszközöket, amelyek mind a gyakorlati oktatást szolgálják. Ilyen fejlesztés volt például a robot kommunikációs protokollok képzéshez Horváth Ákos robot applikációs mérnök által egyedileg elkészített oktatóállomás, aminek segítségével Ethernet/IP, Profibus és Profinet képzéseket is tudunk tartani. PMC és Picture programozói képzésünkhöz Jeszenszky Márton CNC applikációs mérnök kollégám készített egyedi revolverfej szimulátort és oktatópanelt, amivel többek között a szerszámváltást, szánkenést, hűtővíz adagolást tudjuk programozni és szimulálni. 

Milyen további fejlesztéseket terveztek a képzési eszközparkban?

Idén szeptembertől mindkét robotos oktatótermünkben 8 – 8 db oktató munkaállomás fog a résztvevők rendelkezésére állni, így mindenki saját roboton dolgozhat. Ez a magyar piacon egyedülálló technikai felszereltséget jelent. Ezzel a fejlesztéssel mindenki a saját elképzelései szerint tudja a kapott feladatot megoldani. Egy – egy összetettebb feladat megoldására több lehetőség is van, csak a programozó gondolkodásán és logikáján múlik, melyik megoldást választja, így a különböző elképzelések és megvalósítások bemutatásakor egymástól is sokat tanulhatnak a résztvevők. További robotos fejlesztés 2 új CRX oktatórobot beszerzése, így a méltán népszerű kollaboratív robotunkhoz kapcsolódó oktatások terén is szintet fogunk lépni. A kollégákkal dolgozunk még egy egyedi 2 tengelyes CNC oktatóállomáson palettacserélővel,  amivel többek között a referenciapont- és motor referenciapont felvételt valamint a szervók beállítását is lehet gyakorolni.

Az új eszközök új képzéseket is jelentenek?

Igen, már elérhető új CRX robot működtetés és alapszintű programozás képzésünk, minek keretében megismerhetik az érdeklődők az egyszerű, kézi mozgatással támogatott, idővonalas programozási módszert a CRX robotokon. Emellett a már meglévő kurzusokat is fejlesztjük, a tananyagot és képzési tematikákat folyamatosan hozzáigazítjuk az újdonságokhoz, illetve a bővülő technikai lehetőségekhez.  

A sok újítás mellett van valami amin nem változtattok? 

Természetesen van ilyen is. A résztvevőktől kapott visszajelzésekből folyamatos megerősítést kapunk, miszerint az oktatást végző kollégákkal, a szaktudásukkal és hozzáállásukkal kiemelkedően elégedettek. A kulcs itt is a gyakorlati tudás, hiszen képzéseinket tapasztalt szervizmérnökök és applikációs mérnökök tartják, akik nemcsak az oktatótermekben, de az üzemekben és gyártósorokon is otthonosan mozognak, gépjavításokat, megelőző karbantartásokat végeznek, emellett technikai kérdések megválaszolásában, különböző tesztek (például iRVision kamerás detektálási feladatok) elvégzésével, RoboGuide szimulációk készítésével segítik partnereinket.    

Idén már harmadik éve hirdettetek a nyári időszakra képzési kampányt. Erről tudnál mondani néhány szót?  

Első ízben 2019 nyarán hirdettük meg kampányunkat. Célunk az volt, hogy a tavaszi és nyári időszak nehézségeit követően segítsük partnereinket kedvezményes képzéseken való részvételi lehetőségekkel, hiszen a képzett munkaerő sokat hozzá tud tenni a költséghatékony és stabil gyártáshoz. A nagy érdeklődésre való tekintettel a tavalyi évben szintén biztosítottunk hasonló lehetőséget, ekkor már célzottan a magasabb szintű és alkalmazásspecifikus kurzusokra fókuszáltunk, ami hasonlóan nagy népszerűségnek örvendett partnereink körében. Az idei évben szerettük volna a résztvevők körét szélesíteni, így ismét minden képzésünkön kedvezményes áron vehetnek részt az érdeklődők, immár az új felszereltséggel, saját oktatórobotokon tanulva és gyakorolva.  

A használható tudás a kulcs 

A magam részéről mindig is előnyben részesítettem azokat a képzéseket, amelyeken az elméletben tanultakat azonnal ki is tudtam próbálni. 2014-ben csatlakoztam a FANUC-hoz, ekkor lehetőségem nyílt részt venni robot működtetés és programozás képzésünkön, így testközelből megismerkedhettem a sárga robotokkal. Korábban ugyan már találkoztam ipari robotokkal, azonban sem kezelői, sem programozói tudással nem rendelkeztem, így kíváncsian vártam milyen lesz az oktatás. Nagyon élveztem a képzésen töltött 5 napot, hiszen amit az oktató kolléga elmagyarázott a robot elméleti működéséről, beállításáról, azt azon nyomban ki tudtam próbálni egy roboton. Nagyon büszke voltam magamra, amikor a képzés végén megnyomtam a ciklus start-ot, és a robot elvégezte azt a feladatot amit beprogramoztam neki. A képzésnek köszönhetően részleteiben megismertem a FANUC robotok működését, programozását, így partnereinknek is segítséget tudok nyújtani abban, hogy az igényeiknek megfelelő oktatásokat kiválasszuk, ezáltal a telepített rendszereket a felhasználók költség- és időhatékonyan tudják üzemeltetni, a gépeket magabiztosan tudják kezelni, programozni valamint a hibákat elhárítani. 

Új eszközök, régi kollégák

Bablena András több mint 11 éve, az elsők között csatlakozott a FANUC bővülő robotos csapatához. Feladatai közé tartozik a FANUC robotokkal kapcsolatos képzések megtartása, helyszíni- és távolsági hibajavítás és segítségnyújtás, hotline műszaki támogatás, emellett több új robotos képzés létrehozásában is tevékeny szerepet vállalt. 

Hogyan kerültél kapcsolatba a FANUC-al?

  • 2011 júliusában egy akkori kollégám közbenjárásával kerültem kapcsolatba a FANUC-al. Kezdőként kissé meglepődtem azon, hogy mennyire sokrétű dolog „FANUC”-osnak lenni, de ma már épp ettől szép, hiszen sosincs két egyforma nap. A lehető legváltozatosabb feladatok megoldásával kerülünk naponta szembe, amely alkalmanként jócskán próbára teszi a kreativitást, és folyamatos tanulásra ösztökél. 

A robotokon kívül milyen egyéb területekkel foglalkozol / foglalkoztál?

  • A FANUC-hoz már úgy érkeztem, hogy volt némi tapasztalatom az oktatásban, akkoriban PLC-programozókat oktattam OKJ-s képzéseken. Abban az időben két, a témában írt szakkönyv és egy oktatószoftver is kikerült a kezeim közül. Mindezek valahogy előrevetítették a pályámat, hiszen idekerülésemkor a FANUC részére is fontos volt egy gyakorlati oktatói tapasztalatokkal rendelkező kolléga felvétele, mivel ekkoriban kezdett intenzíven növekedni a tréning igények száma. Ehhez jól kapcsolódott, hogy korábban is foglalkoztam már FANUC robotok programozásával. 

Miért szeretsz másokat oktatni? 

  • Mások oktatása mindig jó érzéssel tölt el, ahogy látom a résztvevőket mind magabiztosabban kezelni Teach Pendantot és a robotot, a kiadott feladatok egyre gyorsabb és szebb megoldásait. Ez a tudásátadás számomra nagyon fontos, engem ez folyamatosan inspirál az újabb és magasabb szintű képzések megtartására. 

Mit tudsz a leginkább kamatoztatni az oktatói munkád során? 

  • Ahogy kollégáim is, én is igyekszem a lehető legmagasabb szintet képviselni, és minden felmerülő kérdésre választ adni. Ehhez nagy segítség a szervizmérnöki munkakörből összegyűjtött sokévnyi tapasztalat, amely gyakran segít egy-egy témakör taglalásakor, hiszen valós életből vett példával tudom alátámasztani a tananyagot. Fontosnak érzem, – és ez jelenti az igazi kihívást – hogy a jelenlegi szintet nem csak hogy megtartsuk, de folyamatosan még magasabbra emeljük. Ehhez nagyon hasznos volt például a japán központunkban szervezett iRVision kamerás oktatás, amin néhány éve részt tudtam venni. 

Az idei évben kineveztek a FANUC Akadémia vezetőjének. Milyen feladataid vannak az új munkakörben?

  • Elsődleges feladatom a tréningek technikai hátterének biztosítása, amelynek kiemelten fontos része a jelenleg zajló felújítás és bővítés, hogy szeptembertől még magasabb gyakorlati szinten tudjuk megtartani az oktatásokat. Emellett az új képzések tematika és tananyagösszeállítása, az egyedik képzési igényekre megfelelő oktatási anyagok kidolgozása, valamint az oktató kollégáknak tartott belső képzések megtartása szintén az én feladatom lesz. 

Hirdetés

További cikkek a témában