A kiterjesztett valóság (augmented reality – AR) az a technológia, ami általában speciális headsetekkel, szemüvegekkel, vagy vetítésekkel jár, adatokat vagy grafikát helyez valós képekre, érzékelőkkel és kamerákkal ismeri fel a működtető mozdulatait a visszajelzés és az irányítás érdekében.
Mostanáig az AR főként a gaming területén volt jellemző, ám ahogyan terjed a technológia, úgy kerülnek napvilágra újabb felhasználási módok. A robotikai kutatásban meglepő, új szerep jut az AR-nak, aminek nemsokára jelentős hatása lehet a gyártási- és logisztikai automatizálásra, valamint – idővel – az otthoni- és kiszolgáló robotokra is.
A robotok programozásának hagyományos módja korábban a kódolás volt, ami időigényes és költséges folyamatnak számított. Ez azt jelentette, hogy a robotokat egy konkrét feladatra programozták be, amit újra és újra el kellett végezniük. A kobotok programozása azonban sokkal könnyebb. Az – akár teljesen tapasztalatlan – működtetőnek mindössze a kívánt irányokba kell mozgatnia a robotkart, és egy vezérlőegység használatával beállíthatja az útvonalpontokat és műveleteket. A programozás így sokkal intuitívabb és rugalmasabb lesz, valamint a robotot könnyedén be lehet programozni új feladatokra is. Noha a robotok mozgása pontos és egységes, általában nem olyan finom, mint az emberi mozdulatoké, emellett a robot csakis azt a feladatot tudja ellátni, amire beprogramozták.
Az AR szintet emel
A kiterjesztett valóság lehetővé teszi azt, hogy az emberi dolgozó úgymond átvegye a robot felett a hatalmat. A működtető az AR-t használva vezérli a robotot, természetes és óvatos mozdulatokkal, tehát úgy ad a robotnak pontos instrukciókat, hogy elvégzi azokat a feladatokat, amiket a robottól is szeretne viszontlátni. Ez az új hozzáállás ideális megoldásnak számít a kobotok esetében, mivel azok az emberekkel közvetlenül és közösen tudnak dolgozni, bármiféle zavaró biztonsági korlát vagy kerítés nélkül.
Az AR technológia és a kobotok kombinációja egy teljesen új szintre emelheti az együttműködést. A michigan-i Kubica Corporation tervezővállalat nemrég mutatta be az AR-es autóajtó-panel összeszerelő programját, amely egy UR10 robotot és a Light Guide Systems vetítőrendszerét alkalmazza. Carol Choma, a Kubica operatív és üzletfejlesztési igazgatója pozitívan nyilatkozik az alkalmazásról: „Ez nagyon jó példa egy olyan, együttműködő munkakörnyezetre, ahol a Universal Robots U10 robotja együtt dolgozik az emberi munkatárssal egy autóipari összeszerelő állomáson.” Ebben a felállásban a Light Guide rendszere szerelési instrukciókat vetít közvetlenül a munkaterületre. A működtető ráteszi a kezét a virtuális, vetített „start gombra”, és várja a további instrukciókat, miközben a robot elkezdi végezni a munkáját. A vetített fény kiemeli a robot által elvégzett feladatokat és segíti a működtetőt azokban, amiket neki kell elvégeznie. A folyamat úgy zajlik, hogy a rendszer megvilágítással és színkóddal jelöli a működtető számára a rögzítendő kábel pontos helyét, miközben a robot egyéb szerelési műveleteket végez el.
A működtető a minőségellenőrző üzeneteket is látja – mint például ha hiányzik egy csapszeg -, és a vetítőrendszer virtuális vezérlőjével további parancsokat adhat a robotnak. Miután minden folyamat befejeződött, a vetítőrendszer egy képet készít a kész munkáról a későbbi ellenőrzés és nyomon követés céljából.
Az AR-t érintő kutatások még korai szakaszban vannak, de a jelek szerint a technológia segíteni fog abban, hogy a robotok használatát kiterjesszék a komplexebb alkalmazásokra is. A segítségével javulni fog a gyártási minőség és a konzisztencia, valamint nőni fognak az emberek és robotok közti együttműködési lehetőségek is.
http://www.universal-robots.com