Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Járműtechnika

Mérföldkő a Scania villamosítási folyamatában

Bemutatkozik a kereskedelmi forgalomba hozott elektromos tehergépkocsik első családja.

A Scania kereskedelmi céllal bemutatja elektromos tehergépjárműveinek családját, amely mérföldkő a vállalat célkitűzésében, hogy élen járjon a fenntartható közlekedési rendszerre való átállásban. A nagy teljesítményű, hálózatról tölthető hibrid és teljesen elektromos tehergépkocsikkal kezdetben a városi alkalmazásokra összpontosítanak, beleértve a kiskereskedelmi elosztófuvarozást is. 

Mivel a Scania mögött fényes múlt áll a prémium-színvonalú, dízelüzemű és megújuló üzemanyaggal hajtott tehergépjárművek gyártása terén, a mostani bemutató jelentős lépésnek számít a vállalat fejlődésében. Az elkövetkező években a

Scania tovább folytatja a villamosított járművekből álló termékcsaládjának fejlesztését minden alkalmazási terület számára, beleértve a hosszú távú és az építőipari fuvarozást is.

Nagy büszkeséggel jelentjük be a Scania villamosítás iránti hosszú távú elkötelezettségének kezdetét

– mondta a Scania elnök-vezérigazgatója, Henrik Henriksson.

Az elkövetkező években majd évente mutatunk be elektromos járműveket a teljes termékkínálatunkban, jelenleg pedig már folyamatban van a termelésünk átszervezése ennek megfelelően. Különösen jelentős hír, hogy néhány éven belül hosszú távú fuvarozásban használható elektromos tehergépkocsikat is bemutatunk, amelyek gyorsan tölthetők majd a járművezetők 45 perces kötelező pihenőideje alatt.”

A nehéz-tehergépkocsik villamosítása döntő fontosságú a párizsi egyezmény célkitűzésének eléréséhez, amely szerint a globális felmelegedés mértékét 1,5 Celsius-fok alá kell korlátozni. Az elektromos járművek ezért egyre vonzóbb választást jelentenek majd a haladó gondolkodású ügyfelek számára. A Scania a kezdeti szakaszokban ezekkel a jövőbe tekintő ügyfelekkel partnerként együttműködve fejleszti és állítja üzembe majd a hibrid és teljesen elektromos tehergépkocsikat.

A Scania teljesen elektromos teherautója – amelyet L- és P-szériás fülkékkel kínál – 165–300 kilowattóra kapacitású akkumulátorcsomaggal rendelkezik a 230 kilowatt teljesítményű villanymotor áramellátásához, amely körülbelül 310 lóerőnek felel meg. Az ügyfelek választhatnak öt vagy kilenc akkumulátort, utóbbival a hatótávolság elérheti a 250 kilométert egyetlen feltöltéssel.

A Scania hálózatról tölthető hibrid tehergépkocsija, amely szintén L- és P-szériás fülkékkel készül, lehetővé teszi, hogy a jármű nagy távolságokat a belső égésű motorjával tegyen meg, majd szükség esetén akár 60 kilométert is mehessen elektromos üzemmódban. Megújuló üzemanyagot használva az üzemeltetők jelentősen csökkenthetik az éghajlatváltozásra gyakorolt hatásukat.

Mindkét műszaki megoldás a Scania moduláris rendszerén alapul, amelynek részegységei már jól beváltak a gyártó teljes teherautó-kínálatában, és jól ismertek a tartósságukról, illetve a megbízhatóságukról.

Habár az elektromos járművek bizonyos szempontokból új technikát képviselnek, minden lehetséges lépést megtettünk annak biztosításához, hogy az üzemidő terén ugyanolyan megingathatatlan követelményeket támaszthassunk, mint a többi tehergépkocsink esetében” – mondta Anders Lampinen, az új technikákért felelős igazgató. „A Scania egyet jelent a prémiumminőséggel, és mondanom sem kell, hogy ez jellemzi a villamosított tehergépjárműveinket is.”

Az általános és a szabályozott hőmérsékletű áruk szállításán túlmenően az eteherautók eredményesen alkalmazhatók horgos konténeremelő, billenős, betonkeverő és hulladékgyűjtő felépítménnyel is, akárcsak tűzoltóautónak és egyéb mentőjárműveknek is.

Meggyőződésünk szerint a haladó gondolkodású ügyfelek már alig várják, hogy élen járhassanak a villamosítás útján, és megtegyék a kezdőlépéseket flottájuk jövőbiztossá alakításában” – mondta Anders Lampinen. „A nagy flottával működő, meghatározó fuvarozóvállalatok számára az üzembe állítás lehetőséget teremt arra, hogy idejekorán tapasztalatokat szerezhessenek ezen a területen. Továbbá tudjuk, hogy a nagy fuvarmegbízókat érdekli a szén-dioxid-lábnyomuk csökkentése.”

A hálózatról tölthető és a teljesen elektromos tehergépkocsik egyaránt létfontosságúak lesznek a világszerte egyre több, kis károsanyagkibocsátású belvárosi zónákkal tűzdelt városi területeken való

üzemeléshez. Ezek a járművek kihasználtságának növelését is lehetővé teszik. A csendes kiszállítások révén a fuvarozási szolgáltatásokat kiterjeszthetik az éjszakai és hajnali időszakokra is, elkerülve a közlekedési dugókat és a parkolási nehézségeket. A tanulmányok azt mutatják, hogy a csúcsidőszakon kívüli kiszállítások több mint harminc százalékkal gyorsabbak lehetnek ugyanazokon az útvonalakon a rakodóhelyeken az egyszerűbb parkolásnak, a kevesebb araszolásnak, a nagyobb sebességnek és a kereszteződésekben a gyakoribb zöld jelzéseknek köszönhetően.

A teljesen elektromos tehergépkocsi öt akkumulátorral és így összesen 165 kilowattóra kapacitással vagy 300 kilowattórát nyújtó kilenc akkumulátorral is rendelhető. A belső égésű motor helyén, a motorsátor alatt helyezkedik el egy akkumulátor, míg a többi négy, illetve nyolc az alváz mentén található.

Az akkumulátorok kényelmesen tölthetők egyenárammal, 130 kilowatt teljesítménnyel kombinált töltőrendszerű (Combined Charging System – CCS) csatlakozón keresztül. A töltési idő kevesebb mint 55 perc öt akkumulátor és kevesebb, mint 100 perc a kilenc akkumulátor esetén. Emellett az akkumulátorok menet közben is töltődnek a rekuperációs fékezés energiája által.

Mivel a hálózatról tölthető hibrid tehergépkocsi belső égésű motorral is rendelkezik, kevesebb hely marad az akkumulátoroknak. Ezt a modellt így három akkumulátorral szerelik fel, amelyek kilencven kilowattóra kapacitást biztosítanak a 115 kilowatt teljesítményű villanymotornak. A töltési idő nulláról nyolcvan százalékra körülbelül 35 perc, és a rekuperációs fékezés energiájával való töltés mellett az akkumulátorok töltöttségi szintje fel-, illetve lerakodás közben is növelhető. Az elektromos hajtáslánchoz egy 280–360 lóerős belső égésű motor társul. A hatótáv csak elektromos üzemmódban hatvan kilométer.

Mindkét tehergépkocsi csendes üzemmódot is kínál, a teljesen elektromos modell pedig a 2200 newtonméter nyomatéka révén rendkívül jól gyorsul. Ezáltal nagyon különleges és izgalmas vezetési élményt nyújtanak.

Tudjuk, hogy nagyon sok olyan fiatal és tapasztalt járművezető akad, akik számára nemcsak az lesz vonzó, hogy kézzelfogható módon hozzájárulhatnak a fenntartható közlekedéshez, hanem annak a lehetősége is, hogy elsők között járhatnak az utakon ezekkel a jövő teherautóival.”

Hirdetés

További cikkek a témában