Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Automatizálás

Raktárautomatizálás – eszköz a hatékony működéshez

Együttműködés – Szakmai körökben manapság egyre gyakrabban merül fel a raktárautomatizálás témája.

Ilyenkor általában konkrét megoldások, berendezések, szoftverek kerülnek szóba. Fontos azonban szem előtt tartani, hogy az egyes részterületek, munkafázisok automatizálása csak részeredményekkel járhat.

Igazi megoldást a raktárautomatizálásban csak egy, a teljes raktározási folyamatra kiterjedő, átfogó stratégián alapuló automatizálási koncepció és annak megvalósítása hozhat. Mindeközben végig szem előtt kell tartani, hogy az automatizált raktár nem cél, hanem a költséghatékonyabb működés eszköze.

Rosszul közelíti meg a témát, aki azt gondolja, hogy az automatizálás egyszerűen csak az emberek gépekre való leváltásáról szól. A megfelelően véghezvitt raktárautomatizálás elsődleges célja a produktivitás növelése, ezt pedig a működési költségek csökkentése követi. Az automatizáció nem egyszerűen az embereknek a  gépekre való lecserélése. Sokkal inkább egy olyan ember-gép együttműködés kialakítása ezzel a cél, ahol a gépek átveszik a monoton, 24/7-es beosztásban végzett, különösebb gondolkodást nem igénylő munkákat, miközben az emberek új készségeket és szakértelmet szerezve összetettebb és értékesebb munkát végezhetnek.

Bár lehetséges egyes folyamatok, részterületek automatizálása, a látványos eredmény, költséghatékonyabb működés csak egy átfogó koncepció alapján történhet.Moduláris megoldások

Sokan azért nem vágnak bele raktáruk automatizálásába, mert attól tartanak, hogy a raktározási feladatok változásával használhatatlanná válhat a sok munkával kialakított aktuális rendszer. Szerencsére nem így van. A legtöbb automatizált raktárat egy moduláris rendszer működteti, ami az igények változásával rugalmasan átszervezhető.

Jó példát kínál erre az AGV-k alkalmazása. Az automatizálás az AGV-vel bármilyen méretű vállalatnál és szinte mindegyik iparágban használható. Mivel az AGV egyszerűen integrálható már működő infrastruktúrába, rugalmasan alkalmazható mind kész, működő üzemi környezetben, mind pedig újonnan épülő egységekben. Az egyedi igények meghatározásához a vállalatnak pontosan elemeznie kell azt a folyamatot, amelyet automatizálással szeretne megoldani. A különböző típusú önvezető targoncák segítségével teljes munkafolyamatok automatizálhatók. A modularitás óriási előnye, hogy  az AGV-ket az aktuális igények szerint bármilyen rendszerhez csatlakoztathatók, teljesen automatikus, félautomatikus, vagy hagyományos, manuális környezetbe is integrálhatók.

A raktárautomatizálás tervezése

Az AGV-k rugalmas alkalmazhatósága természetesen nem jelenti azt, hogy ne lenne szükség az alapos tervezésre. Ennek során többek között az alábbiakat kell felmérni:

  • Milyen az automatizálandó környezet?
  • Milyen hőmérsékleti és talajviszonyok között kell a gépeknek dolgozniuk?
  • Milyen jellemző rakománytípusokkal kell dolgozni?
  • Mekkora a szállítandó mennyiség?
  • Milyen a helyiség alaprajza?
  • Hogyan követik egymást a különböző szállítási folyamatok?

Általában érvényes, hogy a standardizált és egységes rakodási eszközök, mint a szállítandó rakomány megfelelő teherelosztása és stabilitása kedvező feltételeket teremtenek az önvezető targoncák alkalmazásához. Továbbá a raktárnak jól szervezetten kell működni, 0 és 40 Celsius fok közötti hőmérséklet tartomány és jó ipari talajviszonyok szükségesek. Már az igényfelmérés során az útvonalak körülbelüli tervezését, a felvételi és lehelyezési pontokat (mennyiség és típus) a tervrajzon érdemes meghatározni.

Ezen kívül további periféria elemeket, mint a tűzzáró ajtókat, a gyorskapukat vagy lifteket is jelölni kell a tervrajzon, mivel a szűkebb helyek, egyirányú útvonalak, kapuk vagy liftek befolyásolhatják a menetsebességet és ezáltal a kapacitás kiszámítását is.

Az útvonalak minimum szélességét az üzemi előírások határozzák meg és a gép szélességétől függően, a rakomány méretét, alakját és tömegét e szerint kell kialakítani. Általában elegendőek azok az útvonalak, melyek a hagyományos, kézi vezérlésű targoncáknál már kialakításra kerültek.

Az AGV kapacitásának kiszámításához a következő lépés a szállítandó mennyiség megállapítása. Azaz kiszámításra kerül a felvételi és átadási pontok közötti óránkénti szállítási útvonalak száma és egy szállítási mátrixban rögzítik ezen adatokat. Emellett érdemes átgondolni, hogy az AGV milyen módon kapja meg a szállítási megbízásokat: WMS vagy targoncairányítási rendszeren keresztül, ERP-n vagy PPS-n keresztül, csatlakozási ponton keresztül vagy egyszerűen kézi irányítással egy gombnyomásra, illetve egy táblagép alkalmazáson keresztül, ahol a berendezést vizualizálják? Lényegében nincs szükség WMS-re vagy egyéb költséges IT infrastruktúrára az AGV alkalmazásához.

A részletes dokumentáció rendkívül fontos, hiszen ez alapján kerülnek konfigurálásra a gépek, és a teherfelvételi eszközök az egyedi szállítási feladatokhoz annak érdekében, hogy az egyedi rakományokat, átadási magasságot, rakodási magasságot vagy a már meglévő szállítószalagot ki tudják szolgálni.

A fentiekből következik, hogy az önvezető targoncákkal megvalósított raktárautomatizáció rendkívül rugalmas ugyan, de egy jól kialakított, finomhangolt rendszert nem lehet egyik napról  a másikra kialakítani, a folyamat sokszor heteket, sőt hónapokat is igénybe vehet.

A siker alapja az együttműködés

A tervezés alapja az igények egyértelmű tisztázása és a részletes dokumentáció. A szakemberek ezek alapján tudják összeállítani pontosan a cég igényeire szabott javaslatukat. Ebben a rendszerbe állított AGV-ken és egyéb szükséges berendezéseken kívül segítségükre van az a tapasztalat is, amit az elmúlt több mint 20 évben a gyártóiparban, az autóiparban, az élelmiszeriparban, és a nagykereskedelemben szereztek.

Az önvezető targoncák bevezetése nem egyszerűen csak a monoton emberi munka kiváltását jelenti. A raktárautomatizálás lényege a racionalizálás, a gépek jobb kihasználása, az üresjáratok megszüntetése. Az AGV-k teljesen automatikusan, maguk keresik fel a töltőállomásokat (ezek helyét is gondosan meg kell tervezni), majd a lítiumion akkumulátorok gyors töltése után azonnal tudják folytatni a munkát. Az elektromos AGV-k fogyasztása lényegesen alacsonyabb, karbantartási igénye sokkal kisebb, mint egy hagyományos targoncáé. Mindez hozzájárul az automatizált raktár kialakításának gyors megtérüléséhez.

Szerviz és támogatás

Nem elegendő létrehozni az automatizált raktárat, de annak hosszútávú, zavartalan működéséről is gondoskodni kell. Ezért is fontos, hogy az átfogó szerviz és támogatás a projekt szerves része legyen. A gyártáshoz és értékesítéshez szorosan kapcsolódó szervizhálózat, a bármikor elérhető hotline szolgáltatás garancia rá, hogy a drága beruházás folyamatosan, a legnagyobb hatékonysággal működhessen.

A fent leírtak nem egy elméleti folyamatot tükröznek. A raktárautomatizációt saját termékei köré felépítve a cég egyebek mellett a gyártóiparban,  az autóiparban, az élelmiszeriparban és a nagykereskedelemben rendelkezik erős referenciákkal.

Forrás: okoslogisztika.hu

Hirdetés

További cikkek a témában