Elkezdődött a Fényeslitkén épülő intermodális vasúti terminál zöld energetikai rendszerének kialakítása, a 2022 első negyedévére üzembe álló East-West Gate (EWG) teljesen zöld energiával működik majd.
A terminál ezzel nemcsak a vasúti teherfuvarozás fejlesztésével járul hozzá a fenntarthatósághoz, hanem saját működésével is védi a környezetet. Ennek részeként a terminál üzemeltetője átvette az elektromos járműflotta első autóit, megkezdődött a hőszivattyú-rendszer kivitelezése, a 85 hektáros területen 2 megawattos naperőmű és nagy teljesítményű akkumulátorok biztosítják az energiaellátást a jövőben.
A magyar klímacélok megvalósításához elengedhetetlen a vasúti árufuvarozás szerepének növelése, csak így csökkenthető jelentős mértékben a logisztikai szektor károsanyag-kibocsátása. A vasút a leginkább környezetkímélő szállítási mód, szemben a kamionokkal, a hajókkal, valamint a repülőgépekkel. Uniós cél, hogy 2030-ra harminc, 2050-re pedig ötven százalékra növeljük a vasút arányát a 300 kilométer feletti árufuvarozásban. A már épülő, egymillió tonna névleges kapacitású East-West Gate terminál ehhez járul majd hozzá a jövő év elejétől. Egyrészt a széles és a normál nyomtáv találkozási pontján gyorsítja az áruk átrakását, ezáltal versenyképesebbé teszi az Ázsia és Európa közötti vasúti szállítást, másrészt a kamionszállítmányok vasútra rakásával csökkenti a közúti forgalmat.
Az East-West Gate ezen felül saját működésében is előtérbe helyezi a fenntarthatóságot. Elsősorban a saját, két megawattos naperőműve által termelt áramot használja majd, az energiatárolásra pedig egy hatmegawattos akkumulátorparkot alakítanak ki. A szükséges kiegészítő áram beszerzését zöld forrásból tervezik, erről már tárgyalnak szolgáltató cégekkel. Az épületek hűtését-fűtését nagy teljesítményű hőszivattyúk használatával biztosítják, ezek építése már megkezdődött.
Megérkeztek az e-flotta első autói
A vasúti szerelvényeket hibrid mozdonyokkal mozgatják majd, valamint teljesen elektromos daruk és termináltraktorok rakodják az árut a széles és a normál nyomtáv között, illetve a kamionokról a vasúti szerelvényekre. A terminál területén használt összes személyautó is zöld lesz. Az összesen 15-20 kocsiból és furgonból álló flotta első három példányát már használatba vette a beruházó az E.ON E-flotta szolgáltatása keretében. Ezeket az autókat elsősorban a terminálon belüli közlekedésre, valamint munkavállalók szállítására használják majd.
A világon egyedülálló, hogy egy vasúti konténerterminál közel száz százalékban zöld energiát használjon, az egyik legfejlettebb duisburgi terminál is csak 2030-ra célozza meg, hogy 80 százalékban zöld energiával működjön.
“Az East-West Gate elkötelezett a fenntartható fejlődés eléréséért, ezért alapfeladatán, a környezetbarát árufuvarozás szerepének növelésén felül saját működésében is törekszik a klíma védelmére. A terminál a zöld energiahasználattal évente több mint hatezer tonnával tudja mérsékelni a globális széndioxid-kibocsátást. Az E.ON e-flotta szolgáltatásának használatával a személyszállítás is teljesen zöld lesz a 21. század terminálján”
– mondta Tálosi János, a beruházó East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vezérigazgatója.
„Az E.ON Hungária Csoport elkötelezett a fenntartható jövő megteremtése és biztosítása iránt, ezért előremutató, zöld megoldásokat kínál ügyfeleinek. Hiszünk benne, hogy a jövő közlekedése elektromos, e-flottára váltani környezettudatos és felelős döntés. Bízunk benne, hogy a Fényeslitkén teljes körűen zöld szemlélettel épülő terminál mások számára is inspirációt jelent majd, mert hiszünk abban, hogy közösen, partnerségben többre vagyunk képesek”
– mondta Tóth András István, az E.ON Energiamegoldások Kft. Megoldásértékesítési igazgatója.
Jól halad az építkezés
Közben ütemterv szerint halad az építkezés a fényeslitkei terminálon. A vasúti kitérővágányokat (váltókat) már lefektették, épül a több mint 10 kilométer hosszúságú, 10 vágányos pályaszakasz felépítménye, a raktárcsarnokok, a kamionbeléptető-kapuk.
A létesítmény, amely 2021 év végére készül el, Európa legnagyobb és legmodernebb szárazföldi intermodális vasúti terminálja lesz. A terminál évente akár 1 millió darab 20 lábas konténert (TEU) is tud majd kezelni. Az ukrán-magyar határ közvetlen közelében található, a Margit-szigetnél nagyobb, 140 hektáros fejlesztési területen idén január óta zajlanak a munkálatok.
Az East-West Gate terminál jelentősége
Hazánkban hosszú idő óta szükség van egy modern intermodális terminál létesítésére, minthogy a keleti és nyugati határ termináljai már egyaránt elavultak. Az EWG terminál megépítésével Magyarország – összhangban a Magyar Kormány stratégiájával, amely hazánk vasúti logisztikai potenciáljának növelését tűzte ki célul – visszakerül a nemzetközi vasúti logisztika térképére, és lehetősége lesz az Ázsia és Európa közötti kontinentális teherforgalom meghatározó szereplőjévé válni. A fényeslitkei East-West Gate, amely átadását követően névleges kapacitását tekintve Európa legnagyobb szárazföldi intermodális terminálja lesz, a normál és a szélesnyomtávú vasútvonalak találkozásánál kínál egy alternatív útvonalat az Ázsiából Európába tartó konténerforgalomnak, valamint az Ázsiába irányuló nyugat-európai exportnak is. A létesítmény 2022 első negyedévében áll üzembe.