Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Ajánló

Mire figyeljünk a vámügyintézés során? A GEFCO összegyűjtötte őket!

A globális, multimodális ellátási lánc területén szakértő és Európában az autóipari logisztikában vezető szerepet betöltő szolgáltató, a GEFCO összegyűjtötte azokat a tippeket amelyek a szolgáltatás és az üzlet fejlesztéséhez hozzájárulnak.

  • Minőségi vámügynököt válasszuk

Különösen azon cégek számára, amelyek gyakran importálnak vagy exportálnak árut az EU határain kívül, azonban nem akarnak vámszakértővé válni, a kockázatok kiküszöbölésének előfeltétele, hogy minőségi vámügynököt válasszanak. Ideális esetben mindenkinek egyetlen vámügynököt kellene választania, hiszen a rendszeres együttműködés elősegíti a kölcsönös bizalmat és a szerződéssel megerősített, hatékony kommunikáció kialakítását. A vámügynökök minőségét jelzi a vámhatóságok által kiadott AEO-tanúsítvány. Mindazonáltal fontosak a referenciák, a tapasztalat és a vámügynök azon képessége, hogy felmérje az adott helyzetet, és megfelelő megoldásokat javasoljon, legyen szó akár a vámeljárásokról, vámtartozás biztosításáról vagy alaki követelmények egyszerűsítéséről.

  • Tervezzünk

Aki nem akar feleslegesen fizetni, annak a vámeljárást előre végig kell gondolnia. A tényleges behozatal/kivitel előtt meg kell vizsgálnia, hogy mire fogják használni az árut, tartósan a rendeltetési helyen marad-e, vagy visszaküldésre kerül stb. A vámok megtakarítását különböző vámrendszerek és egyéb módszerek segítik, ezek többségét azonban előzetesen le kell egyeztetni a vámhatósággal, és teljesíteni kell a szükséges feltételeket. Amikor az áruval megrakott teherautó már beérkezett, általában túl késő költségtakarékos megoldásokat keresni.

  • Adjuk át a szükséges információkat

Átfogó és helyes információk nélkül a legjobb vámügynök sem képes megfelelően teljesíteni a vámügyi formalitásokat. Különösen az áruk típusára, mennyiségére, értékére, csomagolására, eredetére és osztályozására, valamint az ügyletben részt vevő személyekre és szállítóeszközökre vonatkozó pontos információkra van szükség. A kereskedelmi és szállítási dokumentumok szintén fontosak, ezek alapján kerülhet sor a vámáru-nyilatkozat pontosságának ellenőrzésére, akár tíz évvel az áruk behozatalát vagy kivitelét követően is.  Mindezen dokumentumokat az áruk importőrének vagy exportőrének kell a vámügynök rendelkezésére bocsátania. Hosszú távú együttműködés esetén olyan közös információforrásokra lehet támaszkodni, amelyek mindkét fél számára időt takarítanak meg, és csökkentik a hibák kockázatát.

  • Ellenőrizzünk és archiváljunk

Mindaddig, amíg a vámáru-nyilatkozatokat emberek és nem robotok készítik, előfordulhatnak hibák. A következményekért viselt felelősség nemcsak a hibákat kiváltó okoktól, hanem a vámeljárás során választott képviseleti formától (közvetlen vagy közvetett) is függ. A vámügynököknek és a képviselt személyeknek minden esetben ellenőrizniük kell a vámhatározatokat és az azokból eredő feltételek teljesítését. Fontos észben tartani, hogy az importőrnek vagy exportőrnek nem az az egyetlen kötelezettsége, hogy aláírja a vámügynöki meghatalmazást, hanem azon vámokmányok és forrásadatok ellenőrzéséért, illetve tízéves archiválásáért is felelősséggel tartozik, amelyek alapján a vámhatóságok később az ellenőrzéseket végzik.

  • A vámeljárással semmi nem ér véget

Különösen a vámáru-nyilatkozatban bejelentett áruk értéke változhat a későbbi árkiigazítások vagy a nyújtott árengedmények következtében. Új szabályozások is napvilágra kerülhetnek az áruk besorolásával, származásával vagy egyéb jellemzőivel kapcsolatban. Amint az importőr vagy exportőr tudomást szerez arról, hogy a vámhivatalnak bejelentett adatok tévesek voltak vagy tévesekké váltak, haladéktalanul helyesbítenie kell azokat. Kamatok és büntetések tekintetében mindig kedvezőbbek a saját kezdeményezésű javítások.

GEFCO

Hirdetés

További cikkek a témában