Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Járműtechnika

HyFleet: a FlixMobility, a Freudenberg és a ZF építi Európa első zöld hidrogénhajtású távolsági buszát

A FlixMobility, a fenntartható és intermodális mobilitás vezető techmobilitási cége a Freudenberg Fuel Cell e-Power Systems-szel és a ZF Friedrichshafen AG-vel partnerségben részt vesz a nemrég megkezdett „HyFleet“ kutatási projektben.

A projekt konzorcium a közelmúltban hivatalos „UIA” (Unverbindliche Inaussichtstellung/nem kötelező erejű szándéknyilatkozat) formájában a német Szövetségi Közlekedési és Digitális Infrastruktúra Minisztérium részéről is megerősítést kapott. Ez a távolsági buszok számára történő magas teljesítményű üzemanyag cella rendszer fejlesztésére fókuszál, a szén-dioxid mentes mobilitás életrehívása érdekében. A technológia kifejlesztése után a FlixMobility 2024-ig üzemanyagcella meghajtású buszokat fog távolsági útvonalakon tesztelni, majd bevezetni Európában, hogy így is új sztenderdeket állítson fel. Az atmosfair nevű klímavédelmi civil szervezet együttműködő partnerként vesz részt a projektben, amihez a jövőben egy európai buszgyártó is csatlakozni fog.

André Schwämmlein, a FlixMobility alapítója és ügyvezető igazgatója:

„Büszkék vagyunk arra, hogy a HyFleet projekt keretében részt vehetünk az első, 2024-re elérhető európai üzemanyagcellás távolsági busz kifejlesztésében, a Freudenberggel és a ZF-fel közösen. Az üzemanyagcella technológia része a zöld mobilitási forradalomnak és lehetőséget nyújt a buszgyártóknak, hogy alakítsák a fenntartható mobilitás jövőjét. Ezzel a projekttel tovább haladunk afelé, hogy emberek millióinak biztosítsunk fenntartható és megfizethető mobilitási lehetőséget. Teljes mértékben összhangban vagyunk az EU és Németország szén-dioxid semlegességi célkitűzésével, és készen állunk rá, hogy ehhez mi is hozzátegyünk. Nagyszerű látni, hogy a német kormány elismeri, hogy a közlekedési szektor karbonmentesítésének fel kell gyorsulnia, és kész támogatni a közösségi közlekedést ezen az úton.“

A FlixMobility modern flottájának és magas kapacitásának köszönhetően a távolsági buszos utazás már most az egyik legkörnyezetbarátabb közlekedési lehetőség. Az ügyfelek kompenzálhatják az utazás során keletkező szén-dioxid kibocsátásukat is. Emellett a FlixMobility sikeresen indított el biogáz hajtású buszokat 2021 júliusában, e-buszokat tesztelt Franciaországban és Németországban, illetve napelemmel felszerelt távolsági buszt is kipróbált. Most a vállalat még tovább szeretné fejleszteni a fenntartható mobilitást.

Üdvözlet a jövőben: A FlixBus az üzemanyagcella technológiára fókuszál

Átlagosan minden 400 kilométeres távolsági buszos utazással utasonként 6,6 kilogramm széndioxid spórolható meg, ha az autóról távolsági buszra váltunk1. Ugyanakkor, a gyakorlati megoldás a távolsági buszflották általános használata során történő karbonsemlegessé tételére még mindig hiányzik. Ez indokolja a FlixMobility, a Freudenberg Fuel Cell e-Power Systems és a ZF Friedrichshafen AG közös fejlesztésű, forradalmi mobilitási megoldását.

Egy utas 26 gramm szén-dioxidot bocsát ki kilométerenként. Egy München és Berlin közötti úton ez megközelítőleg 15,6 kilogramm szén-dioxidot jelent. Összehasonlítva egy repülővel, ami nagyjából 143 kg szén-dioxidot2 bocsát ki ugyanazon az úton, ez egy nagyon kis mennyiség. A FlixMobility azt várja, hogy a tervezett, zöld hidrogénnel hajtott üzemanyagcellás távolsági buszok a kibocsátás 100 százalékát megspórolják, így 0 gramm szén-dioxidot termelnek majd.

Bár a hidrogénhajtású buszok már elérhetők városi útvonalakon, a távolsági közlekedésben is alkalmazható hidrogénbusz megoldások még hiányoznak, az üzemeltetés különösen nagy igényei miatt. A FlixBus-ok évente körülbelül 200.000, naponta akár több mint 1000 kilométert tesznek meg, általában rövid megállókkal. Attól függően, hogy hány buszvezető van egy útvonalon, a busznak a szabályozásokat követve 4,5 óránként pihenőt kell tartania, ez körülbelül 450 kilométert jelent. Emiatt a dízelhajtású buszok bármilyen alternatívájának képesnek kell lennie arra, hogy legalább 500 kilométert megtegyen, mielőtt újra kell tölteni. A hidrogén remek lehetőségeket biztosít, mert képes ezt, vagy akár még ennél is nagyobb távolságot elérni, az újratöltés pedig hasonlóan gyors, mint a dízel buszok esetében. Így a jövőben a FlixBus flottában található dízel buszok lecserélhetők lesznek üzemanyagcellás buszokra.

A HyFleet projekt első fázisában a Freudenberg egy nagy hatótávolságú üzemanyagcella rendszert fejleszt, amit aztán egy bemutató buszon tesztelnek majd. Claus Möhlenkamp, a Freudenberg Sealing Technologies ügyvezető igazgatója:

„Szükségünk van távolsági útvonalakon alkalmazható megoldásokra. Üzemanyagcella rendszerünk épp ilyen. Partnereinkkel, a ZF Friedrichshafen AG-vel és a FlixBus-szal együtt tudományos alapot fejlesztünk a gyors ipari előállításhoz, a technológia felskálázásához.“

Hidrogén: így hasznosul az univerzum leggyakoribb eleme

A hidrogén volatilis, színtelen és szagtalan. Két atomból álló gázmolekuláját magas nyomás alatt tárolják gondosan lezárt tartályokban vagy gázpalackokban. A hidrogén arra törekszik, hogy az oxigénhez csatlakozva vízzé alakuljon, eközben energia szabadul fel. Ez a hatás használható fel a üzemanyagcella folyamat során is, így az energia létrehozása és felhasználása klímasemleges. Annak érdekében, hogy teljesen kibocsátásmentes hidrogénbuszokat alkalmazzon, a FlixMobility úgy tervezi, hogy csak fenntartható és megújuló módszerekkel termelt zöld hidrogént fog használni, így partnerséget köt majd infrastruktúra és energiaszolgáltatókkal is.

Hirdetés

További cikkek a témában