Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Járműtechnika

Bemutatták a rekorddöntésre készülő SP80 hajót

Az SP80 bemutatja a végleges hajótervét annak a vízi járműnek, amellyel a vitorlázás sebességi világrekordjának megdöntésére készülnek.

A 2018-ban alapított SP80 az elmúlt fél évben a hajó gyártásának kritikus szakaszát végezte el. Az űrhajószerű vitorlást úgy tervezték, hogy elérje a 80 csomós (150 km/h) sebességet, megdöntve ezzel a sebességi világrekordot. A svájci cég – a titoktartási követelmények miatt – eddig csak egy koncepciót mutatott be (azt is korlátozottan), de legalább lehetővé tették a nézők számára, hogy megértsék a hajó működési elvét, anélkül, hogy felfednék a végleges tervezési elemeket.

Mostanra az építés olyan szintre jutott, hogy a csapat késznek érezte magát a végső terv felfedésére. Bár az alapelvek ugyanazok maradnak – egy ernyő által vontatott rendkívüli vitorlás –, a hajó nagyobb lesz, mint az eredeti koncepció (azaz 10 méter hosszú és 7 méter széles). A karcsúbb formával és a megnyújtott, agresszív vonalakkal más elemeket is finomítottak a szerkezet stabilitásának növelése érdekében; ez az SP80 által alkalmazott rekorddöntési stratégia egyik kulcspontja.

Kokpit két személyre

A neves Persico Marine hajógyár által elkészített hajótest áprilisban érkezik az SP80-asnak a svájci Renensben található telephelyére. És rögtön ez az első rész lerántja a leplet az egyik nagy titokról: két ember fér el a fedélzeten. Egyikük az ernyőt kezeli, míg másikuk a hajót kormányozza.

„Már a fejlesztési fázis korai szakaszában világossá vált, hogy nem lehet biztonságosan felgyorsulni 80 csomóra, ha csak egy ember van a fedélzeten – mondta Benoît Gaudiot, társalapító és pilóta. – 150 km/h-s sebességnél elengedhetetlen, hogy egyetlen feladatra koncentráljunk! Ezért egy pilóta fogja irányítani az ernyőt, míg a másik biztosítja, hogy tartsuk a menetirányt. Alacsony sebességnél (30 csomó körül) a hajó egyedül is vezethető, ez lehetővé teszi számunkra, hogy utasokat vihessünk magunkkal, akiknek így rendkívüli élményben lehet részük.”

A 80 csomós sebességnél fontoss, hogy a pilóták maximális biztonságban legyenek, ezért a pilótafülkét úgy tervezték meg, hogy akár 50 G-s gyorsulást is kibírjon! Mivel a vízen 150 km/h-s sebességgel haladó hajó a szárazföldön egy Forma–1-es autónak felel meg, a pilóták felszerelése is ehhez igazodik: kagylós ülések, hatpontos biztonsági övek és sisakok. Vészhelyzet esetén oxigénmaszkok is a rendelkezésükre állnak.

A következő lépések

Amíg a hajógyár legyártja a többi elemet (keresztmerevítő, úszótestek), addig az SP80 csapata beépíti az összes mechanikai rendszert. A hajó végső összeszerelése a tervek szerint ősszel kezdődik, a hivatalos vízre bocsátás pedig 2022 vége előtt lesz. Néhány hónapos optimalizálás és tesztelés után az első rekordkísérletekre 2023 nyarán kerül sor Dél-Franciaországban.

„Jelenlegi partnereinknek köszönhetően sikerült megvalósítanunk ezt a forradalmi hajót, amelynek a bemutatójára még az idén ősszel sor kerül – mondja Mayeul van den Broek társalapító és projektvezető. – 2023 kritikus év lesz, az utolsó előkészületekkel, hogy megdöntsük a 80 csomós rekordot és vitorlástörténelmet írjunk. Az egész csapat nagyon büszke arra, hogy ez az elképzelés valósággá válik, és alig várjuk, hogy végre a vízen is kipróbáljuk a végleges konstrukciót!”

SP80 bemutató:

fotók: robbreport.com, livesaildie.com

Forrás: Aquamagazin

Hirdetés

További cikkek a témában