Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Robotika

Több mint egymillió robot az autógyártásban

Új rekord – Az autóiparban kerül bevetésre a legtöbb ipari robot a gyárakban világszerte. Nemrég átlépték az egymilliós határt – adta hírül az IFR.

 A globális autóipari ágazatban működő ipari robotok működési állománya új rekordot ért el, mintegy egymillió darabot – jelentette a Nemzetközi Robotikai Szövetség (IFR). Ez az összes telepített robotok teljes mennyiségének mintegy egyharmadát jelenti az iparágakban – közölte a szervezet.

“Az autóipar gyakorlatilag feltalálta az automatizált gyártást. Ma a robotok döntő szerepet játszanak a belsőégésű motorokról az elektromos autókra való átállásban. A robotautomatizálás hozzásegíti a gyártókat ahhoz, hogy alapvető változásokat hajtsanak végre a régóta bevált gyártási módszerekben és folyamatokban.”

– mondta Marina Bill, az IFR elnöke.

Megdőlt a rekord! A Nemzetközi Robotikai Szövetség (IFR) elemzése szerint világszerte már több mint egymillió robot dolgozik az autóiparban.

A robotok eloszlása az autógyártásban

A robotsűrűség mint kulcsmutató jól szemlélteti az automatizálás jelenlegi szintjét az autóipar vezető gazdaságaiban – magyarázza az IFR. Dél-Koreában 2021-ben 10 000 alkalmazottra 2867 ipari robot jutott. A második helyen Németország áll 1500 darabos számmal, majd az Egyesült Államok következik 1457 darabos számmal és Japán 1422 darabos számmal 10 000 alkalmazottra vetítve.

Kína, a világ legnagyobb autógyártója jelenleg már 772 darabos robotsűrűséggel rendelkezik, és gyorsan felzárkózik, teszi hozzá a jelentés, mivel egy év alatt a kínai autóiparban az újonnan telepített robotok száma csaknem megduplázódott, elérve így a 61 598 darabot. Ez 52 százaléka a 2021-re világszerte a gyárakban telepített 119 405 egységnek – áll a közleményben.

Az elektromobilitás hatása

Az elektromos járművek használatára vonatkozó ambiciózus politikai célok arra kényszerítik az autóipart, hogy automatizálási rendszerekbe fektessen be – mutat rá az IFR. Az Európai Unió például bejelentette, hogy 2035-ig be kívánja tiltani a szennyezőanyag-kibocsátású járművek értékesítését. Az Egyesült Államok kormánya 2030-ra önkéntes alapon 50 százalékos piaci részesedést szeretne elérni az elektromos járművek értékesítésében, Kínában pedig 2035-ig minden eladott új járműnek “zöld energiával” kellene működnie. Ezek felének elektromos, üzemanyagcellás vagy plug-in hibrid meghajtásúnak kell lennie. A fennmaradó 50 százalék pedig a hibrid járműveké lesz – számol az IFR.

A legtöbb autógyártó azonban, amely az összeszerelésben már eddig is a hagyományos, biztonsági kerítéssel ellátott ipari robotokra támaszkodott, most a végső összeszereléshez és a befejezéshez kollaboratív robotokon alapuló együttműködő rendszerekbe (cobotokba) fektet be. A Tier-2-es autóipari beszállítók azonban jelenleg még meglehetősen lassan haladnak a teljes automatizálás felé, mivel nagy a kis- és középvállalkozások aránya – teszi hozzá. Mivel azonban a robotok egyre kisebbek, alkalmazkodóbbak, könnyebben programozhatók és megfizethetőbbek lesznek, ez várhatóan a belátható jövőben megváltozik.

Forrás: MM


Ha feliratkozik a Műszaki Magazin Hírlevelére, sosem marad le a híreinkről! További friss híreket talál a Műszaki Magazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Hirdetés

További cikkek a témában