Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Automatizálás

CES 2023: a Bosch szenzorai biztonságosabbá és kényelmesebbé teszik az életet

Technológia a hálózatba kapcsolás és a klímavédelem szolgálatában.

  • Tanja Rückert: „Az érzékelők javítják az emberek életminőségét és csökkentik a mindennapokban használt okos eszközök ökológiai lábnyomát”
  • Mobilitás: a Bosch új érzékelőalapú fejlesztései hozzájárulnak a közúti közlekedés még biztonságosabbá tételéhez
  • Fenntarthatóság: feleakkorák és feleannyi energiát használnak a Bosch fitnesz-aktivitáskövetőkhöz, valamint a részecskekoncentráció- és magasságmérésre fejlesztett új érzékelőgeneráció tagjai, mint az azt megelőzőek
  • „CES® Innovációs Díj” („CES® Innovation Award”): a Bosch RideCare Companion hálózatba kapcsolt mobilitási megoldása elnyerte a „Legjobb Innováció Díját” („Best of Innovation Award”)
  • Érzékelők Budapestről és Hatvanból

Az érzékelők mára mindenütt jelen vannak, az életünk részei és segítségükkel az autóink, az elektromos kerékpárok, az okostelefonok, a fitneszkövetők és a fejhallgatók is érzékelik környezetünket. A Bosch olyan intelligens érzékelőket fejleszt és gyárt, amelyek biztonságosabbá és kényelmesebbé teszik az életet, és hatékonyságuknak köszönhetően környezetünk védelméhez is hozzájárulnak. A Bosch élen jár és piacvezető a mikroelektromechanikai érzékelők (MEMS-érzékelők) gyártásában. „Az elmúlt öt évben annyi MEMS-érzékelőt állítottunk elő, mint azt megelőzően a gyártás 1995-ös kezdete óta összesen” – hangsúlyozta Tanja Rückert, a Robert Bosch GmbH igazgatóságának tagja Las Vegasban a 2023-as Consumer Electronics Show (CES) kiállításon. A szenzorok gyártását a vállalatcsoport 27 évvel ezelőtti kezdte, azóta összesen több mint 18 milliárd MEMS-érzékelőt készítettek, napjainkban minden autó átlagosan huszonkettőt tartalmaz ezekből. A Yole Group* piackutató és stratégiai tanácsadó intézet jelentése szerint a Bosch a MEMS-érzékelők vezető gyártója.

 

Az ilyen érzékelők iránti globális kereslet a jelenlegi 33,5 milliárdról 2027-re várhatóan mintegy évi 49 milliárd darabra bővül. A vállalatcsoport a termelési volumen jelentős bővülésére számít. Tanja Rückert kiemelte: a Bosch célja, nemcsak hogy megőrizze, hanem tovább erősítse piacvezető pozícióját. A Bosch jelentős összegeket fordít arra, hogy fejlessze a drezdai és reutlingeni félvezető-gyáraiban a termelést. Összességében a vállalatcsoport 2026-ig hárommilliárd eurót tervez beruházni a félvezető üzletágába, az érzékelők fejlesztésébe és gyártásába. A mikroelektronikával és kommunikációs technológiával kapcsolatos munkában az európai IPCEI ME (“Important Project of Common European Interest on Microelectronics”) finanszírozási programra támaszkodik majd.

Az érzékelők életet menthetnek és utat nyitnak a hálózatba kapcsolt világ felé

Az érzékelők jelentik a modern technológia szívét és a hálózatba kapcsolt világ gerincét. Biztonságosabbá teszik a járműveket, nap mint nap életeket menthetnek, egyúttal a klíma és az emberi egészség védelméhez is hozzájárulnak. A szenzorok a Bosch minden üzleti területe számára kulcsfontosságú technológiai alapot jelentenek, egyben a „Sensor tech #LikeABosch” digitális kampányban is a középpontban állnak.

„Az érzékelők révén új szintre emelhetjük az ’Életre tervezve’ technológiákat, amelyek nem csupán az emberek életminőségét javítják, hanem a mindennapokban használt okos eszközök ökológiai lábnyomát is csökkentik. Új #LikeABosch kampányunkban kiváló példákat mutatunk erre” – fejtette ki Tanja Rückert.

A MEMS-érzékelőket először az autóiparban alkalmazták széles körben, a Bosch pedig a mai napig az iparág egyik vezető szenzorgyártója. A Bosch szenzorai segítik a járműnavigációt, légzsákokat és elektronikus menetstabilizáló rendszereket (ESP) szabályoznak, illetve a vezetés biztonságát, kényelmét és gazdaságosságát növelő különböző funkciókat tesznek lehetővé. Az automatizált vezetéshez pedig egyenesen nélkülözhetetlenek a szenzorok, hiszen azok a járművek szemeként funkcionálnak, érzékelve a környezetünket. A Bosch érzékelői nélkülözhetetlenek az önvezető autózással kapcsolatos fejlesztésekben, a vállalatcsoport már ma is kínál radar-, lidar-, video- és ultrahang-szenzorokat az automatizált vezetéshez. A MEMS-érzékelők azonban a fogyasztói elektronikai termékek termékek gyártásában is központi szerepet játszanak. Az okostelefonok nyomásérzékelői például akár néhány centiméteres pontossággal is meg tudják határozni a készülék pillanatnyi magassági pozícióját, így vészhelyzetben az elsősegélynyújtók gyorsan megtudhatják, melyik emeleten tartózkodik a bajba jutott. Az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Kommunikációs Bizottságának (Federal Communications Commission; FCC) becslései szerint az ilyen nyomásérzékelők csak az Egyesült Államokban mintegy tízezer életet mentenek meg évente.

A Bosch új fejlesztésekkel növeli a közúti közlekedés biztonságát

A 2023-as CES kiállításon a Bosch számos új, érzékelőalapú mobilitási fejlesztést mutat be – többek között a CTA iparági szövetség „Legjobb Innováció Díjával” („Best of Innovation Award”) kitüntetett RideCare Companion megoldást, mely a hálózatba kapcsolt és automatizált mobilitás során a járműben ülők fokozottabb biztonságához járul hozzá. Az intelligens kamerából, vezeték nélküli SOS-gombból és felhőalapú adatszolgáltatásokból felépülő, hálózatba kapcsolt hardver- és szoftvermegoldás a jármű belső és külső felügyeletét is lehetővé teszi, így balesetkor vagy veszélyhelyzetben a járműben utazók éjjel-nappal kapcsolatba léphetnek a Bosch munkatársaival. A szakemberek videókapcsolat segítségével betekinthetnek a járműbe, felmérhetik a helyzetet, és szükség esetén gyorsan segítséget hívhatnak. Különösen fontos biztonsági feladatot láthat el a RideCare Companion például a taxitársaságoknál és a sofőrszolgálatoknál dolgozókat segítve.

Az Off-Zone Crash Detection szintén fokozott biztonságot ígér az utakon: a rendszer a sávváltáskor vagy útkereszteződésekben gyakran előforduló oldalirányú ütközések esetén védi a járműben ülőket. Az új szoftveralgoritmushoz csatlakozó, intelligens szenzorok gyorsan és megbízhatóan határozzák meg oldalirányú ütközéskor a becsapódás irányának pontos szögét, és időben aktiválják az életmentő légzsákokat.

„Off-Zone Crash Detection rendszerünk kiváló példa arra, hogyan alkalmazunk szoftvereket azért, hogy még többet hozhassunk ki a meglévő hardverből. Ezzel jól érzékelhető hozzáadott értéket teremtünk a közúti közlekedés számára” – mutatott rá Mike Mansuetti, a Bosch észak-amerikai elnöke.

Szenzortámogatású külső mikrofon az önvezető autók „füle”

A CES-en mutatja be a Bosch az érzékelőalapú külső mikrofontechnikáját is, amellyel az automatizált járművek felismerhetik a hangjelzéseket és a szóbeli utasításokat. Az önvezető autóknak nemcsak „látni”, hanem „hallani” is tudniuk kell. Külső mikrofonjuk segítségével például meghatározhatják az irányt, ahonnan a közeledő mentőautó szirénájának hangja érkezik, és ennek megfelelő vezetési manővert kezdeményezhetnek. A Bosch a mikrofont kifejezetten járműveken való kültéri használatra fejlesztette ki, így az esőben, hóban és kőfelverődéskor is biztonságosan működik.

Nagy lehetőségeket rejtenek a kvantumérzékelők

A Bosch az új szenzorterületek fejlesztésében is élen jár. Az elkövetkező évek feltörekvő innovációs területei közé tartozik a kvantumérzékelők alkalmazása, amelyek hamarosan a mai MEMS-érzékelőknél akár ezerszer pontosabban mérnek. Segítségükkel például a neurológiai betegségek diagnosztizálása is egyszerűbbé és pontosabbá válhat. Hogy a kvantumérzékelők mihamarabb kereskedelmi forgalomba kerülhessenek, a Bosch tavaly saját start-up vállalkozást indított. Széles körű tevékenységet folytató technológiai vállalatként a Bosch célja, hogy előmozdítsa az ígéretes technológiák fejlesztését.

„A következő három évben tízmilliárd eurót fordítunk a Bosch digitális átalakulására. A jelenlegi 40 000 szoftvermérnökből álló létszám is növekedni fog” – emelte ki Tanja Rückert.

A fenntarthatóság a technológiai fejlődés motorja

A Bosch számára a klímavédelem és a fenntarthatóság az egyik legfontosabb prioritás.

„A bolygónk jövője szempontjából létfontosságú az energiahatékonyabb élet, így az éghajlatváltozás előmozdítja a technológiai fejlődést – beleértve az érzékelők területét is” – magyarázta Tanja Rückert.

A Bosch a CES kiállításon bemutatja a MEMS-érzékelők új generációját, amelyek az eddigi modellekhez képest pontosabbak, robusztusabbak és energiatakarékosabbak. A programozható és mesterséges intelligencia-kompatibilis BHI360/BHI380 tehetetlenségérzékelő például – amely fitneszkövetőkbe építve a sportoló egyéni mozgásaihoz alkalmazkodik – csupán feleakkora és feleannyi energiát használ, mint az előző modell. Akárcsak az új BMV080 részecskeérzékelő, amely a levegő finompor-koncentrációját, illetve szennyezettségét méri, és helytakarékos kialakításával akár 450-szer kisebb, mint a piacon kapható termékek. A BMP585 légnyomás-szenzor akár néhány centiméteres magasságváltozás mérésére is képes, és az egyes húzódzkodásokat és fekvőtámaszokat is érzékelheti, emellett 85 százalékkal kevesebb energiát használ, és háromszor strapabíróbb mint az előző változat.

MEMS-érzékelők

Magyarországon fejlesztenek is és gyártanak is szenzorokat

A Bosch csoport Magyarországon Budapesten és Hatvanban fejlesztett és gyártott érzékelőkkel járul hozzá ahhoz, hogy a vezetés még biztonságosabb, környezetkímélőbb és gazdaságosabb legyen. A Budapesti Fejlesztési Központ a Bosch világszintű fejlesztéseinek meghatározó helyszíne, fontos szerepet játszik az önvezető autózás és az elektromobilitás jövőjének formálásában, emellett a Bosch csoport egyik legjelentősebb gépjárműelektronikai kutató-, fejlesztő- és tesztközpontja. Az idén a működésének 25. évfordulóját ünneplő hatvani Robert Bosch Elektronika Kft. a Bosch csoport gépjármű-elektronika részlegének legnagyobb gyártó központja a világon, fő profilja a cégcsoport mobilitási megoldások üzletágának jövőbe mutató termékei közül a vezérlő elektronikák, szenzorok, radarok és kamerarendszerek sorozatgyártása.

*Forrás: „A MEMS iparág helyzete” („Status of the MEMS Industry“) jelentés, Yole Intelligence, 2022


Ha feliratkozik a Műszaki Magazin Hírlevelére, sosem marad le a híreinkről! További friss híreket talál a Műszaki Magazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Hirdetés

További cikkek a témában