Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Járműtechnika

Betiltják az új benzines és dízelmotoros autókat?

Az Európai Parlament megszavazta, hogy 2035-től szinte kizárólag szén-dioxid-kibocsátás-mentes új autókat lehet forgalomba helyezni a 27 tagállam közös piacán.

A gyártók számára köztes klímacélként tűzték ki, hogy 2030-ig új autóik szén-dioxid-kibocsátását 55 százalékkal csökkentsék a 2021-es szinthez képest, a kisteherautók esetében ezt az arányt ötven százalékban határozták meg.

Az átmenet elvileg sok hibrid és plug-in hibrid típus bevezetését jelentené, csakhogy az utóbbiakkal kapcsolatban egyre többször fogalmazódik meg a kritika, hogy sokkal kevésbé tekinthetők zöld technológiának, mint azt gyártóik állítják. Ennek főként az a magyarázata, hogy a hálózatról is tölthető, ám részben benzinmotorral hajtott típusok gazdái a vártnál ritkábban töltik fel a hajtóakkumulátort indulás előtt, így sokszor működik és szennyez a belső égésű motor. Németországban ettől az évtől nem is kapnak állami támogatást a plug-in hibridek vásárlói, és a villanyautós átállást is kevésbé támogatják a központi költségvetésből.

Az európai klímacélok eléréséért tett fontos lépés teljes ipari szerkezetváltást követel az unióban tevékenykedő autógyártóktól. Közülük többen már bejelentették, hogy a határidő közeledtével fokozatosan megszüntetik hagyományos típusaik gyártását. A Jaguar 2025-től, a Volvo 2030-tól, a Volkswagen pedig 2033-tól nem kínál majd belső égésű motorral szerelt új autókat az EU-ban.

Az EP-ben 340 igen és 271 nem szavazattal, 21 tartózkodás mellett elfogadott jogszabály hatálya alól átmenetileg mentesülnek az évente ezer és tízezer közti példányszámban termelő kisebb autógyártók, illetve azok a kisteherautós cégek, amelyeknél az éves darabszám nem haladja meg a 22 ezret. Ők 2035 végéig még kínálatukban tarthatják a benzines és dízelmotoros típusokat, azok a gyártók pedig, amelyek évi ezer darabnál kevesebb autót állítanak elő, további haladékot kapnak.

Nyílik a kiskapu

Bár az Európai Parlament megszavazta, hogy 2035-től szinte kizárólag szén-dioxid-kibocsátás-mentes új autókat lehet forgalomba helyezni, ez nem jelenti, hogy a belső égésű autók eltűnnek a kínálatból – hívja fel a figyelmet az Autós Nagykoalíció.

A megszavazott megállapodás keretein belül felkérték az Európai Bizottságot, hogy készítsen elő egy javaslatot a szintetikus, szén-dioxid-semleges üzemanyagok szerepéről a jövő autógyártásában. Ezek lehetővé teszik, hogy a technológiai sokszínűség elvét szem előtt tartva továbbra is számos lehetőség álljon a vásárlók rendelkezésére, amikor hajtásláncot választanak. Szakértők szerint amennyiben Európában gyors sikereket szeretnénk elérni a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésében, a jelenlegi járműállományra kell elsősorban koncentrálni.

Jelenleg az európai utakon közlekedő járművek túlnyomó többsége belső égésű motorral működik, ezek lecserélése elektromos autókra több évtizedes folyamat lenne. A szintetikus üzemanyagokkal ezeket a járműveket környezetbarát módon lehetne üzemeltetni, és a töltőállomási infrastruktúra is rendelkezésre áll, szemben a gyerekcipőben járó elektromos töltő infrastruktúrával.

A hagyományos, nem szintetikus üzemanyagot használó járművek sem tűnnek el teljesen a kínálatból 2035 után, ugyanis a kevesebb, mint 10.000 személyautót vagy kevesebb mint 22.000 kishaszon gépjárművet gyártó márkák kivételt kaptak a szabályozás alól. A megállapodást 2026-ban felülvizsgálják és amennyiben szükséges, új döntéseket hoznak.


Ha feliratkozik a Műszaki Magazin Hírlevelére, sosem marad le a híreinkről! További friss híreket talál a Műszaki Magazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!


Hirdetés

További cikkek a témában