Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Innováció

Formula Student East 2024

A régió legmodernebb tesztpályáján, a ZalaZONE-on több, mint 2500 tehetséges hallgató versenyét hozta a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által támogatott Formula Student East. 2024. július 28. és augusztus 2. között a világ minden tájáról érkező csapatok versengtek a dobogó legmagasabb fokáért három kategóriában. 

Partnereinek köszönhetően a Járműmérnökök Egyesülete 2024-ben immár hetedik alkalommal hozta el az autóipar jövőbeli tehetségeit hazánkba: 20 ország 84 csapata regisztrált szerte a világból, hogy a végső győzelemért járó díjakért megmérkőzzenek, elektromos, önvezető és belső égésű kategóriákban. Idén a verseny a nagyközönség számára is megnyitotta kapuit a helyszínen vásárolható belépőkkel, akiknek a csütörtöki és pénteki versenynapok tartogatták a legvonzóbb lehetőséget.

Kiss Dávid, a versenyt szervező Járműmérnökök Egyesületének elnöke kiemelte, hogy ez a rendezvény nem csupán a technikáról szól, hanem elsősorban a hallgatókról, akik megfeszített tempóban dolgoznak tanulás mellett, és az F1-es csapatok professzionalizmusát mutatják. Technikai szempontból is nagy eredményeket érnek el, például a gyorsulási rekordot is egy FS csapat tartja. Hangsúlyozta, hogy a Formula Studentből kikerülő hallgatók a mérnöki társadalom fontos tagjaivá válnak, és rávilágított a Formula Student nemzetgazdasági jelentőségére. Évente közel 100 hallgató vesz részt a programban, így a hazai Formula Student történetében már közel 3000 hallgató esett át ezen az iskolán. Ezek a hallgatók nemcsak közvetlenül hoznak létre óriási hozzáadott értéket, hanem közvetett hatásokkal is gazdagítják a gazdaságot, például nagyobb eséllyel alapítanak saját K+F cégeket, spinoffokat. A Formula Student vonzereje motiváló és pályaorientációban segítő szerepet is betölt, továbbá a kikerülő mérnökök általánosan is növelik a környezetük K+F tevékenységének hatékonyságát. Mindezen hatások összesen évente 5-10 millió euró hozzáadott értéket jelentenek a magyar gazdaságnak. Végül kiemelte, hogy az FS East Európa top 3 Formula Student rendezvénye között szerepel Németország és Ausztria mellett.

2024-ben 84 helyet nyitottak meg a szervezők a regisztráción a korábban is említett elektromos, belső égésű és önvezető kategóriákban. A Formula Student East továbbra is Európa legjobb csapatait vonultatja fel, ez is mutatja, hogy a rendezvény mennyire közkedvelt az FS mozgalomban és gyakorlatilag a legjobb összetételű verseny, amelyet a rendezvényeket minősítő ún. ranking – tehát osztályozási – rendszer is alátámaszt, ahol az elmúlt években első és második helyeken szerepelt a hazai megmérettetés.

Az ötnapos rendezvény első két napján a mérnökhallgatók mutatták meg szakmai tudásukat az összesen több, mint 100 ipari szakértőnek, akik három versenyszámban tették próbára a csapatok ismereteit. Az üzleti versenyszámban egy klasszikus, tízperces pitchben kellett meggyőzni a befektetőként megfigyelő bírákat a saját, kreatív vállalkozási ötletükről, melynek a középpontjában az auto állt. A második prezentációs számban a gyártási- és költségtervezési képességekre volt szükség, hiszen az autó darablistája és gyárthatósága, valamint általános gyártástechnológiai ismeretek kerültek górcső alá. A prezentációs számok közül a legtöbb pontot a mérnöki tervezést fókuszba helyező ún. Engineering Design Event éri, ahol csapatonként 45-50 perces mély szakmai beszélgetésben derül ki, milyen ismeretek alapján tervezte és építette meg a csapat az idei versenyautóját. Mindezen számokat az egyes döntők koronázzák meg, ahol a legjobb diákok a legnehezebb kérdésekben mérkőznek meg a dobogó legfelső fokáért. Legjobb magyar eredmények ezen számokban a BME FRT harmadik helyezése az üzleti pitchben, és az Arrabona Racing Team második helye a költségterv bemutatásában, illetve az ő harmadik helyük az Engineering Design Eventen. Összesített prezentációs számokban pedig belső égésű kategóriában a Thessaly Egyetem, elektromos és autonóm kategóriában pedig a zürichi ETH csapata szerepelt a legjobban.

Attól igazán egyedi mérnökverseny a Formula Student, hogy az elméletet át kell ültetnie a csapatoknak egy igazán látványos gyakorlatba. Ugyanis azt a szépen megtervezett versenyautót le is kell gyártaniuk, majd a pályán bemutatni, hogy tényleg azt tudja, amit a tervezőprogramban. A ZalaZONE hatalmas dinamikus platformján öt számban tették a szervezők próbára az egyedi versenygépeket. Egyenes gyorsulás 75 méteren, kanyarsebesség-teszt az ún. Skid Pad pályán mindkét irányba, majd pedig egy időmérő, és a minden csapat által legnagyobb kihívásként megélt 22 km-es hosszútávú verseny mind-mind különböző nehézséget tartogat. A négy látványos szám mellé ötödikként az energiahatékonyság kerül, hiszen mind az elektromos- mind a belső égésű autók által felhasznált energia az időeredménnyel súlyozva is ér fontos pontokat.

Elképesztő időt futva a dinamikus számok összesített győztesei a következő egyetemek:
– belső égésű kategória: Arrabona Racing Team, Győr, Széchenyi István Egyetem
– elektromos kategória: AMZ Racing, Zürich, ETH
– önvezető kategória: Chalmers Formula Student, Göteborg, Chalmers Műszaki Egyetem

Az alábbi táblázat foglalja össze a három, egymástól függetlenül értékelt kategória dobogós helyezettjeit. Első alkalommal a világranglistás versenyek történelmében, és 10 évvel a csapat oroszországi győzelme után az Arrabona Racing Team diadala a belső égésű kategóriában a legjobb összesített magyar eredmény a versenyen.

CV EV DV
1. helyezett Arrabona Racing Team AMZ Racing AMZ Racing
2. helyezett FSUPV Team Rennstall Esslingen KA-RaceIng
3. helyezett Centaurus Racing Team FS Team Tallinn Chalmers Formula Student

 


Ha feliratkozik a Műszaki Magazin Hírlevelére, sosem marad le a híreinkről! További friss híreket talál a Műszaki Magazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Hirdetés

További cikkek a témában