Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Digitalizáció

Hogyan válasszuk ki a megfelelő szolgáltatót a felhő alapú megoldásokhoz?

Egyre több olyan vállalkozás tér át legalább részben felhőszolgáltatásokra, amely olyan iparágakban tevékenykedik, mint az informatika, az egészségügy, az oktatás, a kiskereskedelem, vagy éppen a termékgyártás.

A vállalkozások ugyanis sorra ismerik fel a cloud computingban, azaz a felhőben rejlő lehetőségeket. Ennek köszönhetően a felhőalapú számítástechnikai szolgáltatások piaca exponenciálisan növekszik, kiküszöbölve a költséges, időigényes és bonyolult házon belüli fizikai szerver, vagy felhő infrastruktúra kezelését. Azonban a teljes üzleti folyamat felhőbe történő átállításának minden szempontja közül a Cloud Service Provider (CSP) kiválasztása a legfontosabb és legbonyolultabb. A megfelelő felhőszolgáltató kiválasztása nem csupán egy lehetőség, hanem sokkal inkább szükségszerűség.

Hogyan válasszuk ki a megfelelő felhő-szolgáltatót?

A felhő alapú megoldásokat nyújtó szolgáltatók háromféle szolgáltatási modellt kínálnak: infrastruktúra, mint szolgáltatás (Infrastructure-as-a-Service, IaaS), felület, mint szolgáltatás (Platform-as-a-Service, PaaS) és szoftver, mint szolgáltatás (Software-as-a-Service, SaaS). Amikor a vállalkozások felismerik a felhőalapú számítástechnika lehetőségeit, rögtön szem előtt kell tartsák a biztonságot, a megfelelőséget, a költségeket és még sok mást is, amelyeknek csak egy része informatikai kérdés – a GDPR megfelelőséghez szükséges jogi dokumentumokat például szakjogásznak szükséges elkészítenie. A hosszú távú siker érdekében vannak bizonyos paraméterek, amelyek kulcsfontosságú szerepet játszanak a felhőszolgáltató kiválasztása során. Vizsgáljuk meg ezeket a döntő tényezőket.

Biztonság és megfelelés

Bármely, a felhőhöz kapcsolódó alkalmazás esetében a biztonság a legfontosabb szempont, amelyet figyelembe kell venni. A felhőszolgáltatók többsége kiemelt adatbiztonságot nyújt, olyan szolgáltatáscsomaggal, amelyek közül egyes szolgáltatások ingyenesek (például túlterheléses támadás elleni védelem vagy IP-cím szűrés), mások pedig fizetősök (például folyamatos fájlszintű ellenőrzés). Mielőtt bármelyik felhőszolgáltatót kiválasztanánk, érdemes ellenőrizni, hogy mely biztonsági funkciók felelnek meg a saját elvárásoknak, és ezek mennyire könnyen integrálhatók a cég saját infrastruktúrájába. Ezenkívül azt is szükséges ellenőrizni, hogy a felhőszolgáltatók hogyan titkosítják az adatokat és információkat, illetve miként védik azokat a támadástól és mennyire felelnek meg az ipari szabványoknak.

Szolgáltatás stabilitása és megbízhatósága

Számos módszer létezik a felhőszolgáltató megbízhatóságának ellenőrzésére, mint például az SLA (Service Level Agreement, szolgáltatói megállapodás) vagy a teljesítmény. A kiemelkedő szintű felhőszolgáltatók, mint például a Servergarden, az AWS és az Azure, 99,99%-os rendelkezésre állási SLA-t vállalnak a felhő szolgáltatásukhoz.

Felhőarchitektúra

Manapság elterjedt a felhőhöz kapcsolódó alkalmazás-tervezési megközelítés. Minden felhőszolgáltató több felügyelt szolgáltatást kínál, és a vállalatok kiválaszthatják az alkalmazásuknak leginkább megfelelő szolgáltatásokat. Az összes szolgáltatás együttesen hajt végre műveleteket a telepített alkalmazás konkrét céljainak elérése érdekében. Ennek az architektúrának az előnye, hogy a követelmények szerint méretezhetünk független összetevőket, ahelyett, hogy a teljes szervert használnánk minden feladatra. A vállalatoknak meg kell vizsgálniuk, hogy mely architektúra típus felel meg az igényeiknek: kiszolgáló nélküli, vagy virtuális gép, vagy webalkalmazás stb. Érdemes átgondolni a szoftverek felhőbe költöztetését is. Például az irodai alkalmazáscsomag felhőben való futtatása azt jelenti, hogy többé nincs gond az egyes céges gépeken a szoftverek telepítésével, frissítésével, továbbá a közös munka is sokkal egyszerűbbé válik, és ráadásul az adott munka bárhonnan elérhető és folytatható – ami karantén és lezárások idején kifejezetten életmentő egy vállalkozás számára.

Káreset utáni helyreállítás és általános támogatás

A legtöbb szolgáltató támogatja a helyreállítás kezelését. Többzónás, többrégiós méretezési lehetőségeket kínálnak, amelyek lehetővé teszik számukra ugyanazon alkalmazás futtatását, függetlenül attól, hogy valamelyik szerver meghibásodik-e természetes okból vagy hardverhiba miatt. A felhasználók nem veszítik el az adatokat, mivel azokat több szerveren tárolják egyidejűleg. Szintén fontos szempont, hogy az adott szolgáltató milyen támogatást, supportot nyújt a szolgáltatásai mellé: milyen gyakran lehet megkeresni őket, milyen időpontokban, illetve a segítségnyújtás mennyire gyors és hatékony.

Analitika és jelentéskészítés

Az elemzés és a jelentések a felhő egyik kulcsfontosságú paramétere a fontosabb vállalati hatékonysági mutatók nyomon követéséhez és elemzéséhez. Manapság a felhőszolgáltatók olyan fejlett elemzési szolgáltatást nyújtanak, amely historikusan teszik lehetővé az adatok elemzését, továbbá alapvető szokott lenni a szolgáltatás használatának részletes naplózása. Az ezekből készült jelentések világos képet adnak a forgalomról, az erőforrás-felhasználásról és még sok minden másról a felhőben.

Költségek

Az utolsó szempont, amit mindenképpen érdemes figyelembe venni, az a költségek kérdése. A kiadások mértéke természetesen létfontosságú tényező minden vállalkozás számára. A felhasználónak nagyon tisztában kell lennie az általa elvárt szolgáltatás IT követelményeivel, és ez alapján összehasonlítani a különböző szolgáltatók kínálatát. Összefoglalva azt mondhatjuk tehát, hogy a megfelelő felhőszolgáltató kiválasztása alig különbözik a szokványos IT szolgáltatók kiválasztásától. Az érdemi eltérést maga a felhő jellegzetessége okozza, azaz a széles határok közötti rugalmasság miatt a pontos költségeket maguk az ügyféloldali elvárások határozzák meg. Ennek tudatában azt mondhatjuk tehát, hogy a legfontosabb azt meghatározni, pontosan mire is van szüksége az adott vállalkozásnak, mielőtt felhőszolgáltatót kezdene keresni.

Hirdetés

További cikkek a témában