Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Járműtechnika

Az IBM önvezető hajója legénység nélkül indult útjára

Igen nagy fába vágta fejszéjét az IBM vállalat: a Mayflower nevű önvezető hajójuk személyzet és emberi irányítás nélkül készül átszelni az Atlanti-óceánt – számolt be róla a New Atlas.

A ProMare óceánkutató nonprofit szervezet és több ipari partner bevonásával megépített trimarán hajó június 15-én hagyta az az angliai Plymouth kikötőjét, hogy körül-belül három hét múlva az Amerikai Egyesült Államokban található Plymouth (Massachusetts) kikötőjében érjen célba.

A robothajó az eredeti Mayflower 1620-as útvonalát követi, mellyel az angol telepesek megérkeztek az új világba. Az IBM vízi járműje 50 láb (15 méter hosszú), 20 láb (6,2 méter) széles. A hajó aluminimum- és szén-kompozit elemekből áll, 5 tonna kiszorítóerővel rendelkezik, napelem-meghajtású hibrid motor hajtja, dízel-rásegítéssel.

A Mayflower az angliai Plymouth-ban található parancsnoki központ felügyelete alatt több mint 50 szenzor segítségével navigál, többek között hat AI Vision kamerával, és az IBM saját mély tanulási (deep learning) rendszerével, melynek feladata, hogy azonosítsa és elkerülje az akadályokat, ellenséges tengeráramlatokat és a rossz időjárási körülményeket. Szintén fontos kritérium, hogy az út során a hajó tartsa be a nemzetközi navigációs szabályokat. Az adatok feldolgozása a fedélzeti számítógépeken történik.
A fedélzeten 700 kilogramm hasznos teher található, amely jelen esetben tudományos eszközökből áll: akusztikus tápanyag- és hőmérséklet-érzékelőket, víz- és levegőminták rögzítésére alkalmas mérőeszközöket tartalmaz, melyeknek köszönhetően tudományos adatokat gyűjtenek az óceánkémia, a tengerszint és a hullámminták jövőbeli tanulmányozásának elősegítésére.

Forrás: vg.hu

Hirdetés

További cikkek a témában