Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Gépipar

Nagyobb alkalmazási rugalmasság, még a kis- és közepes méretű szériáknál is

A Schwäbische Werkzeugmaschinen GmbH (SW) vezető gyártója a fémalkatrészek nagyüzemi gyártásához használatos nagy teljesítményű többorsós megmunkáló központoknak. A cég legnagyobb célpiaca az autóipar.

A hangsúlyt a viszonylag kis-, és közepes méretű alkatrészek maximális termelékenységére és költséghatékonyságára helyezte. Az utóbbi időben az iparág prioritásai eltolódtak a nagyobb méretek, a kisebb darabszámok és a nagyobb átállási rugalmasság irányába. Az SW erre a célra fejlesztette ki az új gép koncepcióit, köztük a több egyorsós megmunkálóközpontokat. Ezek az új gépek számításba jöhetnek többek között az akkumulátorházak gyártása, a vasúti közlekedési járművek, a haszongépjárművek, a gépgyártás és a repülőgépipar területén is.

“A tipikus SW megmunkálóközpontok többnyire többorsós kialakításúak voltak, és a kettős forgó asztal miatt lehetővé tette a munkadarab cserét a megmunkálási idő alatt”

– magyarázza Patrick Schneider, a németországi Waldmössingenben található Schwäbische Werkzeugmaschinen GmbH termékmenedzsere.

Ennek az egységnek minden egyes elfordításával több munkadarab kerül a gép munkaterébe, ahol egyidejűleg a megfelelő számú orsó megmunkálhatja őket. A kettős elforgatható asztalon található válaszfal lehetővé teszi a be- és kipakolást anélkül, hogy megzavarná a másik oldalon zajló megmunkálási folyamatot. A többorsós képesség és a maximális dinamikára optimalizált hajtások lehetővé teszik a legrövidebb szerszámcsere időt és a legmagasabb termelékenységet. A felhasználó szempontjából az egyetlen hátrány az alkatrészek mérete volt, amelynek a tervezési alapelv szabott határt. Ennek oka a rakodótér és a munkaterület közötti válaszfal, amely kritikus fontosságú ennél a koncepciónál

Prioritásokban történő változás az iparban

“Mind az autógyártó szektorban, mind az ipari felhasználók körében a prioritások jelenleg változnak a szerszámgépekre vonatkozó követelmények tekintetében”

– teszi hozzá Michael Kreuzberger, az SW termékmenedzsere. Egyrészt szerinte a méreteket tekintve erősen emelkedő tendencia figyelhető meg megmunkálandó alkatrészek területén. Ez szerinte részben az elektromos járművek elterjedésének a következménye, amelyekhez például nagyon nagy méretű akkumulátorházakra van szükség. Az alváz területén egyre gyakrabban használnak nagy szerkezeti elemeket, például karosszériavázat vagy segédkeretet. Mivel a megmunkálásuk lényegesen több időt vesz igénybe, így az átállási idők százalékosan sokkal kevésbé fontosak. Ilyen nagy alkatrészeket szem előtt tartva az SW új gépsorozatában egy orsóval rendelkező modelleket is bemutatott.

További szempont a jelentős visszaesés a hosszú távú rendelésekben. Ma már az ipari gyártók kevésbé számíthatnak több éven át tartó nagy darabszámú sorozatokra. Ez a kiválasztási kritériumok eltolódását okozza az újraszerszámozási rugalmasság és az automatizálás felé.

Hely biztosítása válaszfal nélkül a lényegesen nagyobb alkatrészeknek

„A vevői igények kielégítése érdekében gépsorozatunkat kibővítettük az egyasztalos, dupla elforgatható asztal nélküli gépekkel”

– mondja P. Schneider. A kettős elforgatható asztal helyett ezek a gépek csak egy forgóasztalt tartalmaznak szorítóelemekkel. A válaszfal megszüntetésével a rendelkezésre álló hely óriási mértékben bővül, így lényegesen nagyobb alkatrészek is megmunkálhatók azonos gépi alapterület mellett. Az SW az átállási rugalmasság és az automatizálás terén is különböző megközelítéseket alkalmazott, opcionálisan integrált nullapontos rögzítőrendszerekkel látta el a munkadarabbefogókat. Ezekből az új megmunkálóközpontokból jelenleg három sorozat érhető el, különböző felszerelési változatokkal. Ezek az új modellek valószínűleg érdekesek lesznek a mezőgazdasági és építőipari gépek, ipari sebességváltók, hidraulikus erőművek,  vasúti közlekedés és a repülőgépipar gyártói számára is.

A BA space3 munkaterülete elég tágas a nagy akkumulátorházak megmunkálásához

BA 711 space és BA 721 space Heavy, öntött acél vagy acél megmunkálásához

“Korábbi BA 7 sorozatú megmunkálóközpontjainkhoz hasonlóan ezeket a gépeket is a stabil monoblokk kialakítás, a nagy tengelysebesség és az orsók nagy teljesítménye jellemzi”

– magyarázza M. Kreuzberger. Mindhárom főtengelyt robusztus golyósorsó hajtja meg. Ez azt jelenti, hogy a két új gép kiválóan alkalmas nagy, összetett alkatrészek közepes és nagyüzemi gyártására is.

Az új kiegészítéseken a “space” utótag azt jelzi, hogy az orsóblokk függőleges útja a korábbi 650 mm-ről közel duplájára 1175 mm-re nőtt, és a Z tengely is 90 mm-rel hosszabb lett. A BA 711 space esetében egy orsó és egy munkadarabtartó van a forgóasztalon, ami azt jelenti, hogy 1350 x 1175 x 650 mm-es munkaterület érhető el anélkül, hogy a gép több helyet foglalna el a gyárban.

A testvérmodell BA 721 space ugyanazzal a lényegesen kibővített, 1175 mm-es Y-úttal rendelkezik, ezért hosszabb alkatrészeket is megmunkálhat. Az orsók számának megduplázódása miatt az orsónkénti maximálisan rendelkezésre álló munkaterület szélessége 650 mm-re csökken, de a termelékenység csaknem kétszerese, ami a második orsó használatának köszönhető.

BA W08 space alumíniumhoz és nem mágneses anyagokhoz

“Alumínium és más színesfém anyagok megmunkálásához bevált sorozatunk a BA W08 megmunkálóközpontok”

– mondja P. Schneider. A három főtengely lineáris meghajtásának köszönhetően ezek a gépek akár 2 g-s gyorsulást és akár 120 m/perc előtolási sebességet is elérhetnek. A BA 7 sorozat fejlesztéséhez hasonlóan a BA W08 sorozat is kibővült  egyetlen főorsóval rendelkező modellekkel. Ezeknél a gépeknél az Y út 800-ról 1500 mm-re nőtt. Ennek eredményeként az új BA W08-11 modell egy orsóval és egy szorítóhíddal 1500 x 1025 x 660 mm-es munkaterülettel rendelkezik, szemben a szabványos kétorsós BA W08-22 modell 800 x 1025 x 660 mm-esével. További új modellek a BA W08-11 space és a BA W08-21.

A standard orsó teljesítményjellemzői minden modellnél 35 kW, 80 Nm. Az új BA W08 sorozatú gépekben is átvették a megbízható tervezési elveket, mint például az monoblokk konstrukciót, és a orsóegység blokkot a kompakt kialakítását, amelyek bizonyítottan garantálják a stabilitást és a pontosságot.

Nagy szerkezeti elemek megmunkálása – a BA space3

„A BA space3 új fejlesztése során kezdetben az e-mobilitás területén lévő alkalmazásokra helyezték a hangsúlyt”

– árulta el M. Kreuzberger. Itt is a lineáris hajtások minden tengelyen biztosítják a megmunkálási folyamatok magas dinamikáját.

A korábbi tervezési filozófiával ellentétben a BA space3 vízszintes forgatótengellyel rendelkezik, integrált szorítóhíddal. Ez a híd az elülső és a hátsó oldalon is terhelhető, lehetővé téve a munkadarab cseréjét a megmunkálás során. A BA space3 a 3000 x 1800 x 875 mm-es munkaterületével lehetővé teszi a nagyméretű keretek és szerkezeti elemek megmunkálását. A gép 3 tengelyes merev orsós változatban, vagy azonos teljesítményadatok mellett 5 tengelyes, forgatóorsós változatban is elérhető. Az utóbbi változatban az 5 tengelyes megmunkálás minden szögből lehetséges. Mint minden SW megmunkálóközpont esetében, itt is elérhető az egészen komplex, teljesen automatizált gyártósorokba történő integrálás is.

Szerző: Klaus Vollrath, b2dcomm.ch

A gépek megtekinthetőek: AMB kiállítás,
Messe Stuttgart, 10-es csarnok, B51-es stand
Időpont: 2022. szeptember 13-17.
www.sw-machines.com

Hirdetés

További cikkek a témában