Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

3D technológia

Virtuális 3D-s ikertestvért építenek a fényeslitkei intermodális terminálnak

A logisztikában világújdonságnak számító technológiát magyar startup fejleszti.

Felépítik a fényeslitkei East-West Gate (EWG) intermodális terminál valósághű virtuális ikertestvérét (Digital Twin), amely valós időben, 3D-ben követi a logisztikai központ folyamatait és működését – a vonatok, a kamionok, a daruk, a szállítójárművek mozgását és az áruk útját. Egy magyar startup és az EWG együttműködésében fejlesztett megoldás komplexitását tekintve világújdonságnak számít. A MaxWhere a logisztikai központ valamennyi alrendszerének információját begyűjti, feldolgozza és valós időben jeleníti meg, ezzel a folyamatok tervezhetőségét, optimalizálását és a hatékonyság növelését segíti az Ipar 4.0 elveinek megfelelően, a terminál saját 5G-hálózatán. A megoldást a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége szervezésében megrendezett Kelet-Európai Intermodális Konferencián mutatták be.

Az ukrán-magyar határ közelében január óta épül az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. beruházásában az East-West Gate vasúti intermodális kombiterminál, amely a jövő év első negyedévére tervezett átadást követően az Ázsiát Európával összekötő vasúti folyosó egyik legnagyobb és egyben a legmodernebb technológiával felszerelt logisztikai állomása lesz. A terminálon a többi között 5G-hálózaton keresztül kommunikálnak az eszközök és a világon elsőként 5G-technológia segítségével, távolról irányítják majd a teljesen automata működésre, illetve egészen finom mozdulatokra is képes óriásdarukat.

Az Ipar 4.0 megoldások és a logisztikai központok üzemeltetése tekintetében is világújdonságnak számít a most bejelentett együttműködés, amelynek keretében a MaxWhere megvalósítja az East-West Gate terminál tényleges virtuális ikertestvérét, amely egyszerre segíti a hatékony üzemeltetést, figyelmeztet a rendkívüli eseményekre, és valós időben, 3D-s térben jeleníti meg a terminál működését. A magyar startupcég fejlesztése a létesítmény több alrendszeréből, például a terminál operációs rendszeréből, a beléptetőkapukból, a darukat vezérlő egységekből, vagy éppen a kamerákból gyűjti és egyesíti az információkat, majd valós időben megjeleníti azt az operátoroknak, akik így a terminál működésének minden pillanatát 3D-ben tudják nyomon követni, akár távolról is, és a rendkívüli – nem a szabályoknak megfelelő – események azonnal korrigálhatók.

A MaxWhere – köszönhetően a saját, helyi 5G-hálózatnak is – rendkívüli időbeli és térbeli precizitással követi a terminál területén lévő vonatokat, kamionokat, az összes konténert, és az emberek mozgását, valamint az átrakási folyamatokat – a megoldás grafikai környezete és vizualizációja igény szerint skálázható. A daruk mozgását és helyzetét öt centiméteres pontosággal tudja figyelni, kapcsolatban van a vasúti beléptetőkapukkal, a konténereket azonosító OCR-kapukkal, a sorompókkal és a mérlegekkel.

Követi a szabályokat, kiszűri a rendellenességeket, riaszt

Mivel egy átrakóterminál működése előre tervezhető és pontosan szabályozott, a rendszer össze tudja vetni a napi üzemeltetési terveket és az előre lefektetett működési szabályokat a valósággal, és így képes kiszűrni a rendellenességeket, előre jelezi a várható hibákat. Nemcsak arra figyelmeztet, ha például egy kamion nem a számára kijelölt helyen, hanem egy daru hatókörében tartózkodik, hanem arra is, ha egy vasúti szerelvényen az előre jelzetthez képest más sorrendben követik egymást a konténerek, ami azok összekeveredését okozhatná, vagy ha nem az előre kijelölt helyére kerül egy konténer. Továbbá azt is jelzi, ha illetéktelen személy próbál bejutni a terminálra, mely esetben az operátorok a program segítségével azonnal az esemény helyszínére tudják irányítani a biztonsági kamerákat.

A napi üzemeltetési tervek ismeretében az operátorok a MaxWhere-rel akár jövőbeni szimulációt is tudnak végezni, így előre fel tudnak készülni az előttük álló műszak feladataira. Ugyanezt a tudást felhasználva már a terminál indulása előtt oktatási és betanítási célokra fogják használni a rendszert.

“A világszínvonalú technológiák beépítésével az East-West Gate terminál hatékonyan, gyorsan és pontosan tudja kiszolgálni partnereit, ezzel hozzájárulva az Ázsiát és Európát összekötő útvonal megbízhatóságához és a forgalom bővüléséhez. A magyar startup által fejlesztett MaxWhere is ezt a csúcstechnológiát képviseli, amellyel tovább növelhetjük hatékonyságunkat”

– mondta Tálosi János, az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vezérigazgatója.

“A háromdimenziós operációs vizualizáció világszerte még csak most kezdi növekedési pályáját. Büszkék vagyunk arra, hogy egy magyar csapat világszínvonalú megoldásokkal és erős technológiával száll be ebbe a versenybe, és megoldásával segíti az East-West Gate hatékony működését”

– mondta Hetényi Márk, a MaxWhere Solutions Zrt. vezérigazgatója.

A terminál a tesztidőszakot követően 2022 első negyedévében már éles üzemben fogadja a vasúti és az intermodális forgalmat.

További cikkek a témában