Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

E-Gazdaság

Használt gépek a szállítási káosz helyett

Vélemény – A koronavírus-válság drasztikus hatással volt a világgazdaságra és számos vállalat gyártására egyaránt. Annak ellenére, hogy a piac lassan helyreáll, még mindig vannak ellátási nehézségek.

A gépipari ágazat riadót fúj. Egyrészt a vállalatok 2021-ben jelentős megrendelés-növekedést regisztráltak. Másfelől pedig a gyártók csaknem fele panaszkodik a hiányzó komponensek miatt fennálló gyártási akadályokra. A gépgyártásban ez nemcsak az elektronikus alkatrészeket és a fémgyártmányokat, hanem a műanyagokat, a gumit és a vegyi anyagokat is érinti. Az autóipar szintén küzd a mikrochipek és acélalkatrészek hiányával. Ebben az iparágban már a futószalagok is leálltak. Ugyanez a probléma számtalan más ágazatban is megfigyelhető, például a bútoriparban. A forgácslapok, vasalatok és zsanérok piacát valósággal kisöpörték. Hiányoznak a műanyagok, az üveg és a habok. Emellett a kanapékhoz és matracokhoz szükséges anyagok is. Aki ma új kanapéra vagy konyhára vágyik, annak bizony türelemmel kell lennie. A szállítási idők egyre hosszabbá válnak. Az árak pedig emelkednek.

Kis vírus, nagy hatás

Számos gazdasági szakértő egyetért abban, hogy a nemzetközi ellátási láncok túlterheltsége a koronavírus-válság közvetlen következménye. De hogyan is tudna egy aprócska vírus dönteni arról, hogy milyen áruk, mikor, milyen mennyiségben és milyen áron álljanak rendelkezésre? Az egymás hatását erősítő negatív visszacsatolási mechanizmusok bírnak döntő jelentőséggel: A különböző ágazatok között egyenlőtlenül megoszló, ingadozó kereslet, tetézve a konténerszállítás szűkös szállítási kapacitásával, valósággal felforgatja a világgazdaságot.

Példátlan ingadozások a világpiacon

Visszapillantás a 2020-as évre: A koronavírus okozta globális bizonytalanság, valamint a megfékezésére irányuló drasztikus intézkedések a globális kereslet történelmi mértékű visszaeséséhez vezetnek. A világgazdaság teljesítménye 7,8%-kal csökken, ami nagyobb mértékű, mint a 2008-as pénzügyi válság idején. A remény azonban már 2021-ben felcsillan: Úgy tűnik, hogy új vakcinák jelzik a világjárvány végét. A korlátozásokon sok helyen enyhítenek, a világgazdaság erőre kap. A globális kereslet jelentős, 6%-os növekedésnek indul. Ugyanakkor a világjárvány előttihez képest most más ágazatok profitálnak ebből a keresletnövekedésből. Ahelyett, hogy a fogyasztók ismét a megszokott mértékben fordulnának olyan szolgáltatások felé, mint a turistautak, a gasztronómia vagy a kulturális események, most sokkal inkább autókat, okostelefonokat, számítógépes játékokat és hasonló árukat vásárolnak. Az utazási ágazat egyértelmű lemaradásban van, mivel sok országban még mindig szigorú beutazási korlátozások vannak érvényben. Kína jelenlegi téli repülési menetrendje (2022) a 2019-eshez képest az akkor rendelkezésre álló nemzetközi járatok mindössze 2,2%-át teszi ki!

Az ellátási nehézségek „tökéletes vihara”

Vajon a növekvő kereslet nem tesz mindig jót a gazdaságnak, függetlenül az adott ágazattól? De, elvileg igen. Ugyanakkor a robbanásszerűen növekvő keresletet is ki kellene tudni elégíteni. Ha azonban nem állnak rendelkezésre megfelelő mennyiségben a nyersanyagok, félkész alkatrészek és olyan fontos komponensek, mint a mikrochipek, akkor a termelés akadozik. Amikor pedig a szűkös áruk szűkös tengeri konténerekkel találkoznak – ami még mindig a 2008-as pénzügyi válság hosszú távú hatása –, akkor gyorsan kialakul a „tökéletes vihar”. A „viharos széllökések” jelenleg a német és az európai gazdaságot is elérik. A szakértők ezért a magas rendelésállomány ellenére a „német ipar csalóka fellendülésről beszélnek”.

Gépgyártás kapacitások nélkül

Képzeljük csak magunkat egy feltételezett fémipari gyártóvállalat helyzetébe, amelyhez egy neves ügyféltől egy rég várt nagy megrendelés fut be. Ennek teljesítéséhez azonban a bérgyártónak egy új, pontosan meghatározott tulajdonságokkal rendelkező CNC esztergagépbe kell beruháznia. A vállalat aztán a kiválasztott gépgyártótól megtudja, hogy egy ilyen gép átlagos szállítási ideje több mint 6 hónap. Legrosszabb esetben azonban a gép csak egy év múlva lesz be elérhető. Nem tudják pontosan megmondani, mert nem világos, hogy a hiányzó alkatrészeket mikor szállítják Ázsiából. Ráadásul még az összes komponens rendelkezésre állása esetén is időbe telhet a teljesítés. Ugyanis 91,8%-os átlagos kihasználtság (a VDMA szerint) mellett sok gyártónak egyszerűen már nincs szabad kapacitása. Az ellátási nehézségek apró vírus által kiváltott „tökéletes vihara” így most feltételezett bérgyártónkat is fenyegeti. Számukra ez a helyzet azt jelenti, hogy elveszíthetnek egy jövedelmező nagy megbízást, ami következménnyel jár a vállalat további fejlődésére nézve. De nem lehetne valahogy elterelni az ilyen „széllökéseket”?

A használt gépek által kínált kiút

Ebből a szorongatott helyzetből a bérgyártó számára a kiutat egy megfelelő használt gép beszerzése jelenti. Ez a piac is erőteljes növekedésnek indult az elmúlt években, globális volumenét pedig kereken 380 milliárd euróra becsülik. Mivel a használt gépeknél minden komponens rendelkezésre áll, ezért itt nincs gyártási lemaradás. Nincsenek többé hosszú szállítási idők, a gépek pedig azonnal bekapcsolhatók a termelésbe az új üzemeltetési helyen. Végül, de nem utolsósorban, minden online árverésen lehetőség nyílik újszerű gépek jóval az eredeti ár alatt történő beszerzésére.

Hirdetés

További cikkek a témában