Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Automatizálás

Automatizált pályaépítés

A vágányok szerelvényezésénél, karbantartásánál vagy felújításánál mindig kis mértékűnek kell lenniük a káros hatásoknak.

Ehhez automatizált és megbízható vágányépítő gépekre van szükség – pontosan ez a szakterülete a hagyományokkal bíró svájci MATISA vállalatnak. Az összekötési feladatoknál a Fronius prémium megoldásaira teszi le a voksát a vállalat.

2007. április 3-án a francia vasút egy TGV-vel megdöntötte saját sebességrekordját: A Párizs és Strasbourg közötti szakaszon először érte el egy vonat az 574,8 km/h ultrasebességet. Külön erre a célra tuningoltak fel egy TGV-t és építették át a szakaszt: Többek között néhány kanyarnál 13 centiméterre kellett növelni a külső és a belső sínszál közötti szintet. A csaknem 160 m/s sebességnél nagy centrifugális erőket kell legyőzni és biztonságosan el kell kerülni a kövek nyitott vágányfelépítménynél fenyegető kirepülését. Ezért a szakemberek pontosan kimérték a „vonat-autópályát”, milliméter pontosan beállították a vágányokat, tömörítették a vágányok közötti zúzottkő ágyazatot és különösen gondosan eltávolítottak minden kiálló követ.

Minden gép egyedi darab

A nagy utazósebesség nem csak az egyetlen oka a vágányépítő és karbantartó gépekkel szemben egyre növekvő követelményeknek. Az elvégzendő munkák között egyre rövidülő időablakok is hozzájárulnak ahhoz, hogy a mérő-, építő- és karbantartó gépeknek nagyobb munkamennyiséggel kell nagyobb precizitás és maximális rendelkezésre állás mellett megbirkózniuk.

Emiatt keresettek különösen a MATISA vágányépítő gépei. A vállalat 1945 óta gyárt olyan építő- és karbantartó gépeket a Genfi-tónál, amelyek megbízhatóságukkal szereztek nevet maguknak az iparágban. Néhány országban a „matiserezés” vált a zúzottkő ágyazat feltöltésének szinonimájává. De a gépek megbízhatósága mellett legalább olyan fontos az egész világon az ügyfelek számára az, hogy különleges kívánságaikkal mindig nyitott fülekre találnak a svájciaknál.

„A terepen működő immár 300 gépünk mindegyike egyedi darab”, mondja Rony Chiavone, a MATISA hegesztési felügyelője és roncsolásmentes hegesztővarrat-vizsgálati felelőse. „Ez az eltérő nyomtávolságok vagy más regionális különbségek miatt van így. De a kisebbnek vélt ügyfélkívánságok figyelembe vétele, mint pl. egy szaniter helyiség beépítése is mélyebb konstrukciós beavatkozásokhoz vezethet a vonatok tömör építésmódja és a megváltozott súlyeloszlás miatt.”

Ezekre akkor van igazán szükség, ha össze kell hangolni a gépeket az ügyfél speciális munkafolyamataival. Így a MATISA cég alig tud standard komponenseket felhasználni a személyvonat- vagy a tehervonatgyártásból. Ezért aztán egészen a forgózsámolyokig minden fontos elemet saját maguk gyártanak le a svájciak.

Terjedelmes és sokféle hegesztési munka

Megfelelően jól szerelték fel a MATISA adott felelősei a tervezést és a gyártást is. Az összesen 500 foglalkoztatottból 100 mérnöki végzettséggel rendelkezik, akik a vonatok elektromos és mechanikai felépítésének különböző szintjeivel foglalkoznak. A gyártásban 400 munkatárs dolgozik, ebből 50 lakatos és hegesztő.

A MATISA EN 15085 szerinti tanúsítvánnyal rendelkezik és a futóművekhez, forgózsámolyokhoz és felépítményekhez általában 10 és 200 milliméter közötti vastagságú hagyományos szerkezeti acélt (S355) használ. A hegesztési munkák sokrétűek és terjedelmesek. Egy feltöltő gép gyártási idejének körülbelül egyharmadát teszik ki. Még a viszonylag egyszerű vonategységeknél, mint a váltószállító vagonoknál is több száz méternyi hegesztési varratra van szükség. Ez ugyanis 25 méter hosszú, különböző vastagságú lemezekből épül fel és öt darab egyenként öt méter hosszú előregyártott szekrényből van összehegesztve. Minden futóműnek nagyon behatárolt tűréssel rendelkező méretprotokollnak kell megfelelnie. A szekrények 25 milliméter beolvadási mélységű összehegesztése ultrahangos és mágnesezhető poros, hegesztésivarrat vizsgálat mellett történik.

Fronius áramforrásokkal és csaknem teljesen kézzel

A szakemberek ezeket és az összes többi varratot egészen két méter hosszúságig kézzel, hagyományos hegesztőanyaggal (1,2 milliméteres Böhler EMK 8 tömör huzalelektródával) hegesztik. A hegesztés főleg szórt íves eljárással történik (öt milliméter lemezvastagságtól). Hosszabb hosszvarratoknál a vállalat egy FDV 22 MF típusú, állandó mágneses és opcionális hegesztőpisztoly-lengetővel rendelkező, akkumulátoros hajtású hosszvarrat hegesztő kocsit használ. A MATISA által kézi hegesztéshez használt MAG-áramforrásokhoz hasonlóan itt is Fronius megoldásról van szó.

A kényszerhelyzetek elkerülése és a megkövetelt tűrések szavatolása érdekében egy helyzetszabályozóra fogják fel a váltószállító vagon öt futóművét. Ezután kezdik el a munkatársak a szekrények összehegesztését. Annak érdekében, hogy eközben a futómű ne deformálódjon, speciális hegesztési szekvenciákra van szükség. A futóművek rendszeresen elfordulnak, hogy a deformálódás elkerülhető legyen. Végül a varratokat mind vizuális ellenőrzésnek, mind pedig roncsolásmentes ultrahangos és mágnesezhető poros vizsgálatnak alávetik, mert ebben az esetben biztonság szempontjából fontos, hegesztett komponensekről van szó.

Robusztus, megbízható – minimális költségek

A MATISA már az1990-es évek elején bevezette az első Fronius áramforrásokat, és azóta rendre átállította és bővítette a gépparkot.

„Különösen a Fronius megoldások robusztusságát és megbízhatóságát értékeljük“

– indokolja a folyamatot Christophe Cochard, a MATISA IWS felelőse (International Welding Specialist).

„Ráadásul a pótalkatrészek, valamint a fogyó anyagok tartásának költségeit is minimális szinten tudjuk tartani.“

Ma összesen 50 darab, több generációból – TPS 450, TPS 4000 / 5000 és nyolc TPS 400i – álló Fronius rendszer áll a hegesztők rendelkezésére.

„Jelenleg ugyan nem merítjük ki teljesen a legújabb generációk minden lehetőségét, de gyártási folyamatunkhoz öt milliméter lemezvastagságtól különböző eljárásokat, pl. a szórt ívet, a rövidzáras ívet és az impulzus ívet minősítettük. Ezekkel és a hegesztési eredményekkel változatlanul nagyon meg vagyunk elégedve”

– magyarázza Rony Chiavone. Ehhez még hozzájárul a mindössze nyolc százalék CO2-t tartalmazó védőgáz is, ami segít elkerülni a nem kívánatos fröcskölést és jobb felületről gondoskodik.

A döntő követelmény: minőség és teljesítmény

A vállalat értékeli a csúcsmodern hegesztőrendszerekkel kapcsolatos előnyöket. Ide tartozik az érintőképernyős kezelés, a továbbfejlesztett tömlőkötegek és a TPS/i család ergonomikus, kis súlyú kézi hegesztőpisztolyai.

„A MATISA számára az is döntő fontosságú, hogy a készülékek mögött olyan, innovatív és jó teljesítményt nyújtó prémium gyártó áll, amely gyorsan reagáló, hozzáértő after sales hálózattal rendelkezik“

– húzza alá az elmondottakat Christophe Cochard. Ehhez a hálózathoz tartozik a MATISA-tól csak néhány kilométerre található Plüss Sàrl. A tanúsított Fronius forgalmazó szakemberei 2017 óta támogatják a gépgyártót készülékekkel, fogyó anyagokkal, szakmai tudással, valamint kalibrálási szolgáltatásokkal.

„A nagy teljesítményű és megbízható hegesztéstechnika a kifogástalan szervizzel kombinálva segít nekünk a szűkre szabott gyártási idő optimális kihasználásában”

– foglalja össze Rony Chiavone.

„A Fronius-szal és a Plüss-szel a megfelelő partnerekkel rendelkezünk ahhoz, hogy jól fel legyünk vértezve az aktuális és jövőbeni kihívásokat tekintve.”

Hirdetés

További cikkek a témában