Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

Ajánló

Olvassa online is a Műszaki Magazin legfrissebb lapszámát!

Bajban a hagyományos beszállítók!

A kínai autómárkák jelentős európai térnyerése egyáltalán nem azt jelenti, hogy az európai autógyártás összeomlana. Ez azt jelenti, hogy várhatóan a növekedést fogják elszippantani, így a fejlődési lehetőségek szűkülnek Európában és így Magyarországon is. – nyilatkozza novemberi lapszámukban Nyirő Ferenc, a Kontron Hungary Kft. Ipari Digitalizáció üzletágvezetője.

A kilátások nem valami jók az európai autógyártók számára. Ez hamarosan visszagyűrűzik a háttériparba, így a beszállítói hálózatokba is, amelynek jelentős érintettsége van a magyar iparban is. Van egy csomó olyan predesztinált dolog az európai autógyártásban, amivel nem tudunk mit kezdeni. Kínában olcsóbb az energia, egy kicsit lazábbak a környezetvédelmi szabályozások, ráadásul Kínában hatalmas munkaerő-tartalékok vannak és gigantikus a belső piac. Egyébként robotizálnak, és nem az olcsó munkaerővel dolgoznak már. Drágább a munkaerő Kínában, mint Magyarországon. Ezek a hatások szerintem megjelennek nagyon gyorsan Európában. Próbálom a hazai beszállítói ipar szereplőinek figyelmét felhívni arra, hogy gondolkodjanak el rajta, hogyha nagyon erősen függenek kizárólag az autóipartól, akkor hogyan tudják diverzifikálni a tevékenységüket. Jó néhány európai autóipari beszállító számára olyan most a helyzet, mint amikor a katódsugárcsöves tévék világa megszűnt. Gyakorlatilag, aki azokba szállított alkatrészeket, az a partvonalon kívülre került az LCD tévék gyártásánál.

Az elektromos autó teljesen más technológia, sokkal kevesebb mozgó alkatrésszel, de sokkal több szoftverrel. Nemrégiben előadást tartottam a Magyar Öntőnapokon ebben a témában. Ezt az ipart különösen erősen érintik a változások. A belsőégésű motoros autókban található öntvények: a motorblokk, a sebességváltó, a kuplung, satöbbi eltűnnek az elektromos autókból. Ezeket a nagy, komplex, bonyolult öntvényeket jellemzően beszállítók gyártották. Az elektromos járművekben az elektromos motor öntvénye jóval kisebb. Igaz, hogy új nagyméretű öntvények is megjelennek, a Tesla által elindított úton, a Gigacasting nevű technológiának köszönhetően, amikor is az alváz több száz különálló alkatrészét vonják össze két hatalmas öntvénybe. Ezt viszont maga a Tesla gyártja beszállító nélkül, és azokat az alkatrészeket, amiket ezek a nagy öntvények kiváltanak eddig beszállítók gyártották, így ott is jelentősen zsugorodik a beszállítható alkatrészek köre. A Gigacasting-ot egyébként már a Toyota és más gyártók is elkezdték alkalmazni, így ez végig fog söpörni az iparágon. A Tesla már dolgozik a Gigacasting 2.0 elindításán, hogy még nagyobb préserővel rendelkező öntőgépekkel még nagyobb egységeket öntsenek egybe.

2023/11Megnyitás

Bővebben a műszaki világ aktualitásairól idei novemberi lapszámunkban olvashat!

Nyomtatott magazinunk lapozható változatban, digitális formátumban is elérhető ITT!


Ha feliratkozik a Műszaki Magazin Hírlevelére, sosem marad le a híreinkről! További friss híreket talál a Műszaki Magazin főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Hirdetés

További cikkek a témában